Radio Białystok | Galerie | Poznaliśmy laureatów Podlaskiej Marki [zdjęcia]
Najlepsze produkty, inwestycje, odkrycia czy działalność społeczną w województwie podlaskim uhonorowano we wtorek wieczorem w Białymstoku podczas gali konkursu promocyjnego "Podlaska Marka". Konkurs od 15 lat organizuje samorząd województwa.
Spośród 21 nominowanych w siedmiu kategoriach wyłoniono laureatów wskazanych przez kapitułę pod przewodnictwem marszałka województwa podlaskiego Artura Kosickiego. Nominowanych wybrano spośród blisko trzystu propozycji.
W uroczystości wziął udział m.in. wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. List do uczestników uroczystości skierował również premier Mateusz Morawiecki; odczytał go poseł Krzysztof Jurgiel.
Marszałek województwa Artur Kosicki podkreślił, że jubileusz konkursu "Podlaska Marka" zbiega się z 15. rocznicą wstąpienia Polski do UE i zaznaczył, że w tym czasie kraj i region bardzo się zmienił, rozwinął i stało się to nie tylko za sprawą funduszy unijnych, ale przede wszystkim dzięki ludziom - "ambitnym i kreatywnym, którzy te szanse potrafili wykorzystać i odnieść sukces", także międzynarodowy.
Wicepremier Gowin gratulował województwu podlaskiemu osiągnięć ostatniego 15-lecia. "Podlasie samo stało się marką dynamicznego rozwoju" - mówił Gowin. Życzył regionowi dalszego rozwoju z jednoczesnym zachowaniem tradycyjnych wartości.
Rozwój regionów jest jednym ze źródeł siły naszego państwa. Także mieszkańcy Podlasia przyczyniają się do tego, że Polska staje się krajem nowoczesnym, innowacyjnym
- napisał w okolicznościowym liście premier Morawiecki.
W kategorii najlepszy produkt użytkowy zwyciężył Adam Zdanowicz (MAD Adam Zdanowicz), twórca tzw. rowerów customowych, nagradzany za swoje oryginalne pojazdy także za granicą, ostatnio w USA. Za najlepszy produkt spożywczy kapituła nagrody uznała produkty (mąki, kasze) wytwarzane z regionalnych surowców przez Podlaskie Zakłady Zbożowe SA.
Za najlepsze odkrycie "Podlaską Marką", czyli statuetką i kwotą 10 tys. zł na promocję, nagrodzono komunikator dla niepełnosprawnych EyeFace (Imago Krzysztof Matuk). Pomaga on osobom, np. sparaliżowanym po wypadku komunikować się i korzystać z komputera bez użycia rąk, a z wykorzystaniem oczu.
W kategorii społeczeństwo nagrodę dostało Stowarzyszenie Pomocy Rodzinie "Droga" z Białegostoku, znana organizacja w regionie pomagającą potrzebującym, która m.in. realizuje program terapeutyczny dla rodzin z różnymi dysfunkcjami "Ocalić rodzinę".
Najlepsze wydarzenie to piknik militarny "Misja Wschód" organizowany w Ogrodniczkach koło Białegostoku przez Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych "Czemu By Nie", który zachęca do poznawania historii.
W kategorii kultura nagrodzono Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, a inwestycją przedszkole w Grabówce w gminie Supraśl.
Nagrodę konsumentów dostała białostocka Fundacja "Naszpikowani", którą wybrano wcześniej w głosowaniu internetowym. Fundacja wspiera osoby oczekujące na przeszczep szpiku kostnego, promuje ideę przeszczepów.
Tytuł ambasadora gospodarki dostała branża IT, w której w Podlaskiem - jak podano - pracuje ok. 12 tys. osób. Marszałek Kosicki podkreślał, że Podlaskie jest nie tylko kojarzone z przyrodą, np. Puszczą Białowieską czy Knyszyńską.
Coraz częściej mówi się o kolejnej puszczy, puszczy krzemowej, podkreślając w ten sposób dynamiczny rozwój branży IT na wzór amerykańskiej doliny krzemowej
- mówił marszałek.
Honorowym ambasadorem województwa został znany i ceniony lekarz, twórca polskiego implantu ślimakowego pomagającego w leczeniu niesłyszących, prof. Henryk Skarżyński, którego rodzina i on sam - co przyznał - pochodzi z województwa podlaskiego.
Po raz pierwszy przyznano również Podlaską Markę Pokoleń, którą odebrał rektor obchodzącej w 2019 r. 70-lecie istnienia Politechniki Białostockiej, prof. Lech Dzienis.