Radio Białystok | Wiadomości | Elektryczne autobusy w Łomży i Sokółce. Samorządy przystąpiły do programu E-Bus
Przedstawiciele 41 polskich samorządów podpisali w poniedziałek (20.02) w Warszawie porozumienie w sprawie rozwoju elektromobilności. Wśród nich są Łomża i gmina Sokółka.
Chodzi o zwiększenie liczby autobusów elektrycznych. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) podpisał list intencyjny m.in. z resortami rozwoju i energii oraz samorządami.
W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi, powstaje system, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.
780 autobusów elektrycznych do 2020 roku
Samorządowcy zadeklarowali chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. To 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego.
- To rządowy projekt, którego celem jest poprawienie jakości życia mieszkańców dzięki polskiej gospodarce - mówi wiceprezydent Łomży Andrzej Garlicki. Rolą samorządów będzie m.in. wskazywanie problemów, na jakie może natrafić realizacja Programu E-bus już w fazie wdrażania. Andrzej Garlicki liczy też na wymierne korzyści dla miast przystępujących do projektu - czy to w fazie testowania nowych pojazdów, czy już przy wymianie taboru autobusów miejskich.
Celem stworzenie rozpoznawalnej na świecie marki
Celem programu jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku. Program zakłada ponadto wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych do 2021 r.
Milion pojazdów elektrycznych na polskich drogach
Rozwój sektora elektromobilności jest jednym ze ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.