Radio Białystok | Wiadomości | Sześć miliardów na przebudowę trasy kolejowej Białystok - Ełk
To największy przetarg w historii spółki PKP PLK. Nawet 6 mld zł może kosztować przebudowa 100-kilometrowej linii kolejowej z Białegostoku do Ełku. To fragment trasy Rail Baltica.
Jeszcze przez miesiąc zainteresowane firmy mogą zgłaszać się do ogłoszonego już wcześniej przetargu.
Po modernizacji linia do Ełku będzie podobna do przebudowanej trasy z Białegostoku do Warszawy - mówi Tomasz Łotowski ze spółki PKP PLK. Największą zmianą będzie dobudowa drugiego toru, co ułatwi komunikację.
Dla podróżnych przygotujemy sześć stacji i 10 przystanków, gdzie powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Podobnie jak na trasie Czyżew - Białystok, także na linii do Ełku przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne - tunele i wiadukty - mówi Tomasz Łotowski.
Taki wiadukt powstanie m.in. przy ul. Popiełuszki w Białymstoku, kierowcy będą jeździć pod torami.
Jak podaje spółka PKP PLK, powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje.
Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców. Tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieni się w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Roboty budowlane na trasie kolejowej Białystok - Ełk mają potrwać do 2029 roku. Ich szacowany koszt to ok. 6 mld zł.
Wcześniej spółka PKP PLK zakończyła roboty na innych fragmencie trasy Rail Baltica, czyli z Białegostoku do Czyżewa. Przebudowano m.in. stację Białystok i cały układ torowy na odcinku ok. 70 km.
Nowy tunel pod torami na dworcu PKP w Białymstoku:
Nowy przystanek PKP kolejowy Białystok Zielone Wzgórza: