Radio Białystok | Wiadomości | Kierowcy mogą już jeździć tunelem pod torami Rail Baltica w Łapach
80 mln zł kosztowała budowa tunelu pod torami kolejowymi międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica w Łapach, którą w czwartek (2.01) po południu udostępniono kierowcom. Tunel w Łapach i układ drogowy dają możliwość bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi.
Inwestorem były PKP PLK SA. Tunel w Łapach to ostatni z 25 tuneli, które powstały w ramach modernizacji ok. 70 km odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica - poinformował Tomasz Łotowski z PKP PLK.
W miejsce dawnego przejazdu kolejowo-drogowego powstało funkcjonalne rozwiązanie, które znacznie usprawni komunikację w mieście. Całość składa się z części kolejowej - jest to wiadukt kolejowy nad drogą powiatową oraz części drogowej, którą tworzą przyległe ulice oraz dwa wiadukty dla samochodów. Na etapie projektowania uwzględnialiśmy też oczekiwania mieszkańców i władz Łap - na ich wniosek zbudowaliśmy w tunelu windy oraz jeden z wiaduktów - informował wcześniej o inwestycji Łotowski.
Burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski poinformował podczas symbolicznego otwarcia, że udostępnienie obiektu było możliwe, bo w czwartek odpowiednie pozwolenie wydał wojewódzki nadzór budowlany.
To jest ważny dzień dla mieszkańców Łap, gminy Łapy, powiatu białostockiego, ale także wszystkich, których do Łap zapraszamy. Życzę mieszkańcom i wszystkim innym dobrego użytkowania tej inwestycji - mówił wojewoda podlaski Jacek Brzozowski.
Starosta białostocki Jan Perkowski powiedział, że oddanie tunelu i całej bezkolizyjnej infrastruktury w tym miejscu oznacza znacznie krótszą podróż, bo nie trzeba objeżdżać tego miejsca.
Przed otwarciem tunelu samorządy (gmina Łapy, powiat białostocki, samorząd województwa) porozumiały się, który z nich jaką część powstałej infrastruktury przejmie w nadzór.
Cała modernizacja odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica to koszt ok. 3,4 mld zł. Powstała z dofinansowaniem z UE z programu CEF - Łącząc Europę.