Radio Białystok | Wiadomości | W styczniu ma być ogłoszony przetarg na modernizację linii Białystok-Ełk
W styczniu 2025 roku ma być ogłoszony przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka Rail Baltica, linii kolejowej Białystok-Ełk. Szacunkowy koszt inwestycji to 6 mld zł, prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.
O planach modernizacji linii z Białegostoku do Ełku, która jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, poinformowano w sobotę (21.12) na konferencji prasowej w Białymstoku.
Wiceprezes PKP PLK Michał Gil poinformował, że przetarg ma być ogłoszony jeszcze w styczniu.
Będzie to modernizacja do takiego standardu, jak dzisiaj możemy podróżować pomiędzy Białymstokiem a Warszawą. Będziemy również w ten sposób podróżować w kierunku Ełku, dalej na Litwę, na Mazury, nad morze - zapowiedział Michał Gil.
Michał Gil mówił, że linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, "praktycznie bezkolizyjnym". Dodał, że na ok. 80 proc. trasy prędkość będzie dochodzić do 200 km/h, na pozostałych będzie to 160 km/h.
Zwrócił uwagę na korzyści tej inwestycji dla Białegostoku, to m.in. bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki, przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych, a także budowa przejścia pieszo-rowerowego pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że szacowany kosztorys linii Białystok-Ełk to 6 mld zł i - jak podkreślił - będzie to rekordowy przetarg, jeśli chodzi o inwestycje PKP PLK.
Chcemy wybrać wykonawcę dla całego odcinka, nie dzielimy tego odcinka i pod tym względem mówimy o rekordzie. Dla tego 100-kilometrowego odcinka ma być wybrany jeden wykonawca lub konsorcjum. Ale, co ważne, jeden odcinek idzie od razu, w całości, do roboty - mówił Piotr Malepszak.
Prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.