Radio Białystok | Wiadomości | Modernizacji linii kolejowej nr 40 z Suwałk do Sokółki domaga się poseł Jarosław Zieliński
W tej sprawie złożył interpelację do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. O poprawę parametrów torowiska oraz elektryfikacji od lat zabiegają również samorządowcy i kolejarze.
Jak mówi Jarosław Zieliński, ta trasa jest bardzo istotna z punktu widzenia mieszkańców północno-wschodniej części województwa podlaskiego.
To jest bardzo ważny odcinek łączący Suwałki, przez Augustów do Białegostoku, a potem do innych miast, jak np. Warszawa. Zanim powstanie trasa szybkiego ruchu kolejowego Rail Baltica przez Ełk, to linia nr 40 jest jedyną trasą, która łączy te obszary. Ale nawet gdy Rail Baltica powstanie, to ta linia kolejowa powinna być zmodernizowana i unowocześniona - mówi poseł Zieliński.
Zdaniem Jarosława Zielińskiego obecnie trasa kolejowa nr 40 nie spełnia odpowiednich parametrów i nie ułatwia podróżowania w kierunku Suwałk, chociażby z powodu konieczności zmiany lokomotywy w Białymstoku.
- Tam powinny być dwa tory, a nie jak obecnie jeden, który powoduje trudności w mijaniu się pociągów. Przede wszystkim ta linia powinna być zelektryfikowana tak, aby można było przemieszczać się w sposób pewny, bez zmiany lokomotywy i po prostu szybciej - przekonuje.
Linia nr 40 z Suwałk do Sokółki nie została ujęta w procedowanym projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. Jest jednak szansa na to, że o zmianie tej decyzji mogą zdecydować względy wojskowe.
Mają zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym. Już prawie wszystkie wiadukty na trasie kolejowej Czyżew - Białystok są oddane do użytku.
Budowane są m.in.: zadaszenie peronów i podziemne przejścia. Białystok i Łapy - na tych dwóch stacjach trwają teraz największe prace przy przebudowie linii kolejowej Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku.
To ułatwienie dla pasażerów i mieszkańców. Na remontowanej trasie kolejowej Rail Baltica powstaną trzy dodatkowe przejścia podziemne.