Radio Białystok | Wiadomości | 24 osoby próbowały dostać się nielegalnie z Białorusi do Polski - patrole SG obrzucano kamieniami
24 cudzoziemców próbowało w poniedziałek dostać się nielegalnie z Białorusi do Polski; w okolicach Białowieży 11 osób przeprawiło się przez graniczną rzekę Przewłokę – podała we wtorek (3.10) Straż Graniczna w raporcie z minionej doby.
Odnotowano kolejne incydenty z udziałem nielegalnych migrantów; w okolicach Mielnika 10-osobowa grupa cudzoziemców rzucała kamieniami w polskie patrole, nikt nie doznał obrażeń - poinformowała SG we wtorek (3.10) rano na Twitterze, dołączając do tego wpisu krótki filmik.
Według danych Straży Granicznej, od początku roku na granicy polsko-białoruskiej było ponad 21,8 tys. prób nielegalnego jej przekroczenia. W marcu i kwietniu było po ok. 2,5 tys. takich prób, w maju ok. 3 tys. W czerwcu zanotowano ich również niespełna 3 tys. W lipcu było 4 tys. takich prób, w sierpniu blisko 2,8 tys., zaś we wrześniu - niespełna 1,1 tys.
Nielegalni migranci zatrzymani w tym roku przez funkcjonariuszy Podlaskiego Oddziału SG pochodzili z ponad 50 krajów.
Na 186 km granicy z Białorusią zbudowana została w 2022 r. stalowa zapora o wysokości 5,5 m, która jest głównym elementem zabezpieczenia tej granicy przed nielegalną migracją. Jej uzupełnieniem jest system kamer i czujników, który powstał na 206 km tej granicy i w całości jest już użytkowany przez polskie służby graniczne.
SG szuka wykonawcy zapory elektronicznej na rzece Bug wzdłuż granicy z Białorusią w województwie lubelskim. Zabezpieczenia mają powstać na długości 172 km, planowany jest montaż m.in. ok. 4,5 tys. kamer dzienno-nocnych i termowizyjnych oraz 1,8 tys. słupów kamerowych; centrum nadzoru powstanie w siedzibie Nadbużańskiego Oddziału SG w Chełmie.
Przetarg na tę inwestycję ma być rozstrzygnięty w połowie listopada, by prace mogły ruszyć jeszcze w tym roku.
Również w tym roku SG chce wyłonić w przetargu wykonawcę bariery elektronicznej na granicznych rzekach Świsłocz i Istoczanka w województwie podlaskim. Tu prace miałyby ruszyć w 2024 roku.