Radio Białystok | Wiadomości | Koncert Divino Sospiro w OiFP w ramach I Międzynarodowego Festiwalu "Metastasio bez granic" [zdjęcia]
Koncertem wyjątkowego portugalskiego zespołu zakończył się I Międzynarodowy Festiwal "Metastasio bez granic".
Na scenie głównej OiFP w niedzielę (20.08) wystąpił portugalski barokowy zespół Divino Sospiro, który wykonał oratorium "Śmierć Abla" na pięć głosów solowych i instrumenty ("La morte d’Abel").
Współczesna światowa premiera wydania Oratorio Morte de Abel Pedro Antonio Avondano miała miejsce w lutym 2012 roku w Lizbonie, w Centro Cultural de Belém, po rekonstrukcji przeprowadzonej przez muzykologa Yskrenę Yordanową. Edycja była również przedmiotem licznych koncertów w ciągu ostatnich dziesięciu lat wokół oratoriów i dzieł sakralnych Avondano innych współczesnych kompozytorów portugalskich, reprezentujących ten gatunek w całej Europie. W Polsce zgromadzona publiczność w OiFP mogła usłyszeć to dzieło po raz pierwszy.
Sakralny dramat Śmierć Abla został napisany przez Metastasia w 1732 r., okresie świetności i ekstrawagancji, w którym Oratorium odgrywało główną rolę w okresie Wielkiego Postu. Libretto oparte jest na zaczerpniętej ze Starego Testamentu historii zamordowania Abla przez jego brata Kaina. Tragiczny tekst, wierny tradycji, z wielką głębią i dbałością o szczegóły opisuje dramatyczny konflikt biblijnej historii. Abel reprezentuje mękę, ofiarę i dobroć Chrystusa. Jest wybrańcem Boga, a jego pobłażliwa istota oddala go od jego brata Kaina, człowieka bez życzliwej natury. Dramat rozwija się wokół postaci Kaina, który symbolizuje grzeszną ludzkość. Uczucia takie jak duma, zazdrość i gniew charakteryzują jego brak wiary. Wątpliwości przed Bogiem nabierają szczególnego znaczenia, a brak łaski Bożej przekształca się w utratę harmonii ze wszystkim, co jest w naturze rzeczy. Kain nie widzi boskich znaków i jest pożerany przez negatywne emocje, które coraz bardziej oddalają go od ścieżki zgodnej z naukami biblijnymi. Anioł ma również wielkie znaczenie w tym dramacie, jako personifikacja głosu Boga i ucieleśnienie ról Świadomości i Światła. Pod koniec dramatu krwawa ofiara Abla nadejdzie, by ocalić ludzkość.
Spektakl kończy się moralnym przesłaniem o obowiązku podążania za boskim przewodnictwem, ale także ostrzeżeniem przed grzeszną naturą nas, śmiertelników.