Radio Białystok | Wiadomości | Poznaliśmy laureatów Podlaskiej Marki
Produkty, wydarzenia, inwestycje, odkrycia czy projekty na rzecz społeczeństwa i osób z niepełnosprawnościami z 2022 roku nagrodzono w czwartek (20.04) wieczorem w Białymstoku na gali konkursu Podlaska Marka. Konkurs nagradza i promuje najciekawsze przedsięwzięcia z różnych dziedzin w regionie.
Podlaska Marka organizowana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego od 2004 r. Konkurs to szansa na promocję nagrodzonych przedsięwzięć oraz regionu w kraju i za granicą. Nagroda przyznawana jest w dziesięciu kategoriach: produkt spożywczy, produkt użytkowy, inwestycja, odkrycie, wydarzenie, kultura, społeczeństwo, biznes, projekt 4.0 oraz marka bez barier.
Gala odbyła się w Operze i Filharmonii Podlaskiej z udziałem przedstawicieli władz państwowych, samorządowych, duchowieństwa, parlamentarzystów.
Podlaskie "to niezwykłe miejsce na mapie naszej ojczyzny, unikatowe poprzez swoje bogactwo różnorodności i wielokulturowości" - napisał w liście odczytanym podczas gali wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Podkreślił, że odbywający się od blisko 20 lat plebiscyt nagradza wszystkich, którzy swoją codzienną pracą kształtują przyszłość tego regionu. Dodał, że wśród laureatów znajdują się zarówno duże przedsiębiorstwa jak i mniejsi producenci.
"Zdajemy sobie sprawę, żeby polskie firmy mogły jeszcze szybciej się rozwijać, potrzebna jest też niezbędna infrastruktura" - napisał Sasin i wskazał, że rząd PiS przeznacza "ogromne środki" na inwestycje w Polsce wschodniej, by były - jak podkreślił - "pozytywnym impulsem dla przyszłości tych ziem".
Jak mówił marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki, kapituła konkursu co roku wskazuje tych, którzy "wybijają się ponad przeciętność".
- Co roku chcemy postawić ich za wzór, a przy okazji chcemy opowiedzieć o naszym miejscu na ziemi: o pięknym i wciąż zaskakującym województwie podlaskim - mówił marszałek.
Podkreślił, że konkurs udowadnia, że Podlaskie "ma, czym się chwalić".
Do konkursu zgłoszono 167 kandydatur, a nominowano 30 z nich. Podczas czwartkowej gali ogłoszono nagrodzone marki. Zwycięzcy dostają statuetki Podlaskiej Marki oraz czeki na 10 tys. zł.
W kategorii produkt użytkowy nagrodzono siatkę rolniczą do belowania firmy Wald Gold Sp. z o.o. Natomiast najlepszym produktem spożywczym okazało się regionalne piwo "Janusz Moczywąs" Browaru Waszczukowe.
Targi "Polska smakuje" organizowane przez białostocki oddział Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zostały najlepszym wydarzeniem 2022 w województwie podlaskim.
W kategorii kultura nagrodzono obchodzący w tym roku jubileusz 70-lecia Zespół Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone", który działa przy Podlaskim Instytucie Kultury.
W kategorii społeczeństwo nagrodzono Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.
Za odkrycie roku uznano podlaską chatę z klocków Lego stworzoną przez Łukasza Więcka. Mówił podczas gali, że nigdy się nie spodziewał, że za pomocą klocków uda się zareklamować województwo w świecie.
Wczesne wykrywanie zaburzeń komunikowania się oraz rozwoju społecznego u dzieci - Fundacji A jak- uznano za markę bez barier przyznawaną projektom na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Prezes fundacji Marek Depczyński mówił, że kwiecień jest miesiącem wiedzy o autyzmie i dziękował za docenienie społecznego wymiaru programu realizowanego od kilku lat w żłobkach.
W kategorii biznes nagrodzono Spółdzielnię Mleczarską Mlekovita, której produkty znane są w całym kraju.
Za inwestycję roku uznano planetarium i obserwatorium Uniwersytetu w Białymstoku. Jak mówił rektor uczelni prof. Robert Ciborowski, w ciągu kilku miesięcy, od kiedy planetarium otwarte jest dla wszystkich, odwiedziło je 13 tys. osób.
Projektem 4.0 okazała się firma Tobo Sp z o.o., która w tym roku obchodzi 25-lecie istnienia.
W ramach Podlaskiej Marki przyznano także dwa tytuły. Tytuł Ambasadora Podlaskiej Gospodarki dostał Kuchnia Vikinga. Od 2015 r. tym tytułem honorowano branże istotne dla gospodarki regionu, obecnie osoby i instytucje.
Honorowym Ambasadorem Województwa Podlaskiego został urodzony w Białymstoku aktor filmowy i teatralny Adam Woronowicz.
Internauci przyznali też swoją markę konsumentów. Dostała ją szkoła terapeutyczna "Bajka" w Suwałkach.