Radio Białystok | Wiadomości | Za kilka tygodni mają być wybrane trzy z pięciu obecnych wariantów budowy Północnej Kolejowej Obwodnicy Białegostoku
Na przełomie września i października mają być wybrane trzy z pięciu obecnych wariantów budowy Północnej Kolejowej Obwodnicy Białegostoku. Taką informację przekazali przedstawiciele spółki PKP PLK podczas czwartkowego (19.08) spotkania online ws. tej inwestycji. Dyskusja m.in. mieszkańców i samorządowców z przedstawicielami PKP PLK trwała 3,5 godz.
Większość proponowanych wariantów przebiega przez teren gminy Dobrzyniewo Duże. Dlatego mieszkańcy apelowali do kolejarzy, żeby budowa nowych torów jak najmniej ingerowała w obecną zabudowę, bo na tych terenach planowane są jeszcze inne inwestycje - mówi Agnieszka Sadowska ze Społecznego Komitetu Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże.
Będzie z tym się wiązało skumulowane oddziaływanie na naszą gminę z inwestycjami: Rail Baltica, S19, w przyszłości również S16. (...) My, jako mieszkańcy gminy Dobrzyniewo możemy zapewnić, że do końca będziemy walczyć o to, żeby ostateczny korytarz, jak najmniej ingerował w zabudowę mieszkalną i przede wszystkim nie powodował wyburzeń
- mówi Agnieszka Sadowska.
PKP PLK rozważa pięć korytarzy inwestycji. Jeden z nich przebiega tunelem wzdłuż Trasy Generalskiej i według kolejarzy jest to najtańsza opcja. Każdy kolejny korytarz jest coraz dłuższy i odchodzi coraz dalej na północ od Białegostoku - ostatni między Czarnym Blokiem a Knyszynem. Z tych pięciu wariantów PKP PLK chce wybrać w ciągu kilkudziesięciu dni trzy, nad którymi będzie szczegółowo pracować.
Marcin Wróbel z Podlaskiego Centrum Kolejowego uważa, że najlepszy jest wariant wzdłuż Trasy Generalskiej. Apelował - przede wszystkim do mieszkańców Dobrzyniewa Dużego, żeby nie odrzucać całkowicie pomysłu budowy obwodnicy.
Zyskujemy szansę na szybkie połączenie w kierunku Ełku, Suwałk, dalej w kierunku Litwy, Łotwy, Estonii. Nie możemy się tej szansy bać, bo kiedyś napiszą o nas w książkach. My się śmiejemy z ludzi, którzy kiedyś mówili, że krowy przestaną dawać mleko, jak kolej się zaczynała. Tak samo będą się śmiać z nas, jak będziemy protestować przeciwko budowie kolei
- mówi Marcin Wróbel.
Dyrektor projektu - Damian Kniaź z PKP PLK mówi, że budowa obwodnicy może przynieść kilka korzyści dla mieszkańców.
- Ograniczenie transportu samochodowego, skrócenie czasu postoju pociągów pasażerskich, możliwość utworzenie kolei aglomeracyjnej dla Białegostoku. Budowa obwodnicy to także skrócenie czasu jazdy pociągów - argumentuje Damian Kniaź.
Do 12 września można wypełniać ankiety na temat proponowanych wariantów budowy obwodnicy. Można je wysyłać elektronicznie lub zostawiać w urzędach gmin, przez które przebiegać mają tory. Materiały można pobrać ze strony oc.plk-sa.pl. Hasło: SWPOB.
Kolejarze szacują, że w pierwszym kwartale przyszłego roku uda się wybrać jeden wariant przebiegu obwodnicy. Następnie specjaliści będą pracować nad szczegółami trasy.
Prace budowlane mogły by się rozpocząć w 2027 roku.