Radio Białystok | Wiadomości | Kierowcy mogą już jeździć 17-kilometrowym odcinkiem Śniadowo - Łomża Południe S61 Via Baltica [wideo]
Od środy (14.07) kierowcy mogą jeździć 17-kilometrowym odcinkiem Śniadowo - Łomża Południe budowanej drogi S61 Via Baltica. Inwestycję oficjalnie oddano do użytku.
Adamczyk: droga otworzy region
Prace nad projektem i budową odcinka Śniadowo (z węzłem drogowym) - Łomża Południe (bez węzła) trwały 3,5 roku. Inwestycja kosztowała 380,4 mln zł.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obecny na otwarciu drogi na węźle Śniadowo w pobliżu miejscowości Tyszki Nadbory przypomniał, że Via Baltica zaczyna się w rejonie Ostrowi Mazowieckiej i jest w realizacji do granicy z Litwą w Budzisku (konieczny jest jeszcze ponowny przetarg na obwodnicę Łomży, o czym już wcześniej informowała GDDKiA).
Ta droga otworzy komunikacyjnie teren, region, po części komunikacyjnie wykluczony. To droga bezpieczna, to droga przewidywalna, to droga komfortowa. Można by powiedzieć, że droga, która jest takim symbolem możliwości inżynierów w XXI w. Możemy mieć i mamy olbrzymią satysfakcję, że w Polsce buduje się najnowocześniejsze drogi na świecie, stosując najnowocześniejsze technologie - mówił Andrzej Adamczyk.
- Dzięki trasie Via Baltica mieszkańcy będą mogli bezpiecznie i szybko podróżować do Warszawy. To również szansa na rozwój gospodarczy - mówił poseł Lech Kołakowski.
- Wybudowanie tej drogi przyczyni się do rozwoju Łomży, Ziemi Łomżyńskiej. Będzie bezpiecznie i wreszcie droga nr 61 nie będzie nazywana drogą śmierci. Będzie to droga rozwoju.Via Baltica połączy Łomżę z Warszawą. Odcinek ten będzie można pokonać w jedną godzinę. Jest to bardzo dobry prognostyk rozwoju miasta Łomża, Ziemi Łomżyńskiej, powstawania nowych firm, nowych miejsc pracy - podkreślał poseł.
Obwodnica Łomży w terminie?
Jak deklarował minister, obwodnica Łomży powinna być wybudowana w terminie. Andrzej Adamczyk mówił, że liczy na zakończenie prac do końca 2023 roku, mimo zmiany firmy, która ma wybudować ten odcinek trasy Via Baltica. Minister bierze jednak pod uwagę, że może dojść do niewielkiego opóźnienia. Nie powinno za to zabraknąć pieniędzy na dokończenie inwestycji, chociaż obserwujemy gwałtowny wzrost cen, np. stali.
- Mam zapewnienia dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, że termin będzie dotrzymany. Ale trzeba pamiętać, że mogą wystąpić trudności i okoliczności, chociażby atmosferyczne, w czasie budowy, które mogą o kilka miesięcy wydłużyć ten proces budowy. Nie wyobrażam sobie, że inwestycja zostaje przerwana na krótkim odcinku obwodnicy Łomży, bo brakuje środków, aby połączyć w jedną całość ponad dwustukilometrową arterię, tak potrzebną regionowi - mówił Adamczyk.
Według ministra także trasa Via Carpatia powinna w naszym województwie powstać bez problemów. Mimo wątpliwości ekologów na temat jej przebiegu.
- Szanujemy środowisko. Staramy się odpowiadać na wszystkie wyzwania stawiane przez Komisję Europejską, przez polski rząd, przez polski parlament. Mam tutaj na myśli ustawę środowiskową. Jestem przekonany, że znajdziemy konsensus, znajdziemy rozwiązanie, które z jednej strony pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach i chronić wszystkich uczestników ruchu drogowego, chronić ich życie i zdrowie, a to przecież jest część naszego środowiska, jak i chronić środowisko - zaznaczył Andrzej Adamczyk.
Jeszcze w lipcu kierowcy będą mogli pojechać kolejnymi fragmentami drogi S61 - od węzła Kolno do Stawisk i dalej do Szczuczyna.