Radio Białystok | Wiadomości | Akcja informacyjna białostockiego WORD-u i policji dotycząca korzystania z hulajnóg
Kto, jak i gdzie może jeździć na hulajnogach elektrycznych - wyjaśniali w czwartek (18.05) na białostockich ulicach policjanci i pracownicy ośrodka ruchu drogowego. Rozdawali ulotki informacyjne i odblaski.
Od 20 maja obowiązują nowe przepisy dotyczące hulajnóg
20 maja weszły w życie przepisy dot. ustawy o "UTO", czyli urządzeń transportu osobistego.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Białymstoku przygotował wraz z wydziałem ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku akcję informacyjną "Bezpieczne hulajnogi" dotyczącą nowych przepisów. W czwartek po południu w centrum miasta rozdawane były ulotki i odblaski.
Jak powiedział Maciej Biernacki z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, to akcja edukacyjna, która ma przybliżać użytkownikom hulajnóg elektrycznych nowe przepisy ruchu drogowego.
To, co przede wszystkim się zmienia, to to, że te urządzenia zostały opisane przez prawodawstwo polskie - mówił Maciej Biernacki.
Wśród najważniejszych zmian Maciej Biernacki wymienił, że od czwartku można poruszać się hulajnogami po ścieżkach rowerowych z prędkością do 20 km/h. "Można jeździć po chodnikach, jeśli zachowuje się ostrożność i prędkość, która nie będzie zagrażała bezpieczeństwu i swobodnemu poruszaniu się pieszych" - mówił. Dodał, że osoby do 10. roku życia nie powinny poruszać bez nadzoru osób dorosłych po drogach publicznych.
Do tej pory kwestia hulajnóg elektrycznych nie była opisana
Kom. Rafał Sokólski z wydziału ruchu drogowego podlaskiej policji mówił, że do tej pory kwestia hulajnóg elektrycznych nie była opisana, a przepisy, które wchodzą w życie jasno opisują, co mogą, a czego nie użytkownicy hulajnóg.
Rafał Sokólski mówił, że policja otrzymywała zgłoszenia o zdarzeniach z hulajnogami.
Pojawiały się problemy, jeżeli do zdarzenia drogowe z hulajnogami, ponieważ kwalifikowane one były w większości przypadków zdarzeń jako osoby piesze. Dobrze wiemy, że to tak nie do końca jest. Teraz wreszcie ustawodawca wskazał, co można - powiedział policjant.
Komisarz dodał, że bardzo częstym powodem zdarzeń drogowych z udziałem hulajnóg było niedostosowanie prędkości. W jego ocenie działo się tak dlatego, że umiejętności osób, które poruszały się na hulajnogach nie zawsze szły w parze z "mocą danego pojazdu i parametrami". "Często właśnie tak było, że ktoś nie panował nad tym pojazdem" - dodał Rafał Sokólski. Wskazał też, że zagrożeniem było, kiedy hulajnogi poruszały się po chodnikach szybciej niż piesi.
Zgodnie z nowymi przepisami jadący hulajnogami muszą poruszać się ścieżką rowerową
Według nowych przepisów jadący hulajnogami muszą poruszać się ścieżką rowerową lub drogą dla rowerów, mogą też korzystać ze śluz dla jednośladów wyznaczonych na skrzyżowaniach.
Prowadzący hulajnogę elektryczną może jechać chodnikiem wówczas, kiedy - jak napisano w nowych uregulowaniach prawnych - "chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów". Na chodniku użytkownicy hulajnóg powinni szczególnie uważać i jechać z prędkością, z jaką idą piesi.
Nowe przepisy opisują też, co to jest hulajnoga elektryczna. Według wchodzących w życie w czwartek przepisów hulajnoga elektryczna to "pojazd dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe".