Radio Białystok | Wiadomości | Rada Miasta za budową drogi ekspresowej Białystok-Augustów
Za budową drogi ekspresowej na odcinku Białystok-Augustów na bazie obecnej drogi krajowej nr 8 opowiedzieli się w poniedziałek (29.03) białostoccy radni. Rada Miasta przyjęła stanowisko w tej sprawie skierowane do premiera i ministra infrastruktury.
Radni poparli w ten sposób stanowisko przyjęte w połowie marca przez Podlaski Zespół Parlamentarny w sprawie uzupełnienia sieci dróg ekspresowych w Podlaskiem właśnie o odcinek Białystok-Augustów.
Radni podnoszą, że rząd powinien uwzględnić w swoich planach budowę drogi ekspresowej Białystok-Augustów "w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności i spójności sieci dróg szybkiego ruchu" w kraju i regionie.
Tak jak parlamentarzyści - argumentują to tym, że trasa Białystok-Augustów to najkrótsze połączenie budowanej w regionie trasy S19 Via Carpatia z drogą S8 Warszawa-Białystok, miasta Białystok, aglomeracji białostockiej z krajami nadbałtyckimi oraz Białegostoku z Augustowem jako ważnym ośrodkiem turystycznym oraz z Suwałkami - drugim co do wielkości miastem w regionie.
Przedstawiający stanowisko przewodniczący Rady Miasta Łukasz Prokorym (KO) powiedział, że ruch na drodze Białystok-Augustów jest duży, korzysta z niej wiele osób, a GDDKiA podała, że np. w lipcu 2020 r było to ponad 14,6 tys. pojazdów na dobę, z czego "znaczna" część to ciężarówki.
Łukasz Prokorym powiedział, że klub Koalicji Obywatelskiej podjął inicjatywę stanowiska ws. drogi ekspresowej Białystok-Augustów "będąc pod ogromnym wrażeniem jedności" jaką w tej sprawie wyrazili podlascy parlamentarzyści różnych opcji politycznych. Przypomniał też, że stanowiska popierające przyjęły wszystkie gminy, które mają tę drogę na swoim terenie.
Dyskusja o budowie drogi ekspresowej Białystok-Augustów pojawiła się w ramach prac nad planowanym odcinkiem drogi ekspresowej S16 - Knyszyn-Ełk jako elementu szlaku Via Carpatia. Prowadzi je Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Brane pod uwagę są warianty albo na bazie dk 65 Białystok-Ełk, a także wariant dodatkowy na bazie dk 8 Białystok-Augustów (przez Sztabin). Swój wariant proponowali także ekolodzy, którzy nie zgadzają się na budowę ekspresówki na bazie dk 65, bo przecinałaby Biebrzański PN.
Rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski poinformował w poniedziałek, że zakończone są prace nad dokumentacją wariantu na bazie dk 65 w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym. Do listopada 2021 r. ma być gotowa taka sama dokumentacja dla wariantu na bazie dk 8 Białystok-Augustów (trwa inwentaryzacja przyrodnicza). Malinowski dodał, że wiosną 2020 r. oba te warianty mają być porównane. Wcześniej, w drugiej połowie 2021 r. planowane są jeszcze konsultacje społeczne wariantu na bazie dk 8, bo konsultacje wariantu na dk 65 miały miejsce już wcześniej.
Warianty w oparciu o dk 65 wzbudziły największy sprzeciw organizacji ekologicznych w ramach zakończonych w grudniu 2020r. konsultacji społecznych w tej sprawie. Droga miałaby bowiem przebiegać przez Biebrzański Park Narodowy oraz obszary objęte innymi formami ochrony przyrody w sąsiedztwie parku. Właśnie w toku tych konsultacji pojawił się dodatkowy wariant w oparciu o dk8 Białystok-Augustów, gdzie w rejonie Sztabina droga w najmniejszym stopniu miałaby przecinać Biebrzański PN. Ekolodzy przedstawiali także swój wariant, omijający zupełnie Biebrzański PN.
W lutym 2021 r. kilkanaście organizacji ekologicznych wystosowało petycję do ministrów infrastruktury, klimatu i środowiska, finansów i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w której domaga się wypracowania nowego wariantu przebiegu S16 przez Mazury i Biebrzański PN oraz przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji.
Podlaski Zespół Parlamentarny jednocześnie opowiadał się także za budową drogi ekspresowej na bazie dk 65. Za tym wariantem optują także samorządy położone przy tej trasie.
Starostwo monieckie poinformowało w poniedziałek w mediach społecznościowych, że do 2 kwietnia zbierane są podpisy poparcia dla S16 Knyszyn-Ełk.