Radio Białystok | Wiadomości | Jak wygląda węzeł Porosły? - zobacz wideo z przejazdu nowymi drogami [wideo]
Kierowcy korzystają już z nowego drogowego węzła Porosły. To sieć nowych dróg przy wjeździe do Białegostoku od strony Warszawy. W sumie powstało ok. 10 km dróg.
Wideo z przejazdu przez węzeł Porosły
Koniec robót budowlanych i oddanie węzła Porosły do użytku powoduje, że przy wjeździe i wyjeździe z Białegostoku i Warszawy nie tworzą się już ogromne korki. Kierowcy nie muszą już korzystać z objazdów.
Z Białegostoku można już wyjechać w stronę stolicy kraju Al. Jana Pawła II w Białymstoku. W okolicach ul. Elewatorskiej powstał bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi. Nowy wiadukt jest również w ciągu ul. gen. Maczka.
Przejazd z Al. Jana Pawła II w Białymstoku na trasę S8 i z powrotem:
W ramach inwestycji przebudowano drogę krajową nr 8 od granicy miasta do węzła Porosły oraz drogę wojewódzką 676 od skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych do węzła Porosły. Powstało około 10 km dróg (1,7 km drogi wojewódzkiej, 1,87 km drogi krajowej, 5,49 km dróg dojazdowych i 1,54 km łącznic).
Wybudowano jezdnie główne, drogi serwisowe, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, oświetlenie, kanalizację deszczową, sieć teletechniczną, sieć energetyczną, przebudowano sieć wodociągową i sanitarną.
Wjazd do Białegostoku z trasy ekspresowej S8 w stronę Trasy Generalskiej:
Dzięki inwestycji powstało niemal 5 km ścieżek i ciągów rowerowych, ok. 315 tys. m3 nasypów, ok. 9,3 tys. mb barier ochronnych (drogowych), 730 oznakowań (393 znaki na słupkach, 241 słupków prowadzących, 77 tablic kierunkowych na słupkach i 22 tablice na konstrukcjach wsporczych), 9 tys. m2 oznakowania poziomego (np. pasy na jezdni).
Podczas prac zużyto ok. 1,5 tony farby i ok. 16,5 tony masy chemoutwardzalnej, zamontowano 350 opraw oświetleniowych, ułożono ponad 82,7 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Do wykonania obiektów inżynierskich użyto łącznie 1,7 tys. ton stali zbrojeniowej, 10,5 tys. m3 betonu, ok. 2,2 tys. mb murów oporowych.
Przejazd przez drogi serwisowe i lokalne na węźle Porosły:
Koszt budowy węzła Porosły wyniósł ponad 277 mln zł, w tym roboty - 252 mln zł i wykup gruntów ponad 25 mln zł. Wsparcie Unii Europejskiej wyniosło 223,5 mln zł.
Dodatkowo Urząd Miejski dostał 36 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Węzeł Porosły to jedna z największych i najdroższych inwestycji drogowych w historii Białegostoku.