Radio Białystok | Wiadomości | Na wyremontowanej stacji w Hajnówce brakuje kładki dla niepełnosprawnych - uważają lokalne władze [zdjęcia]
Przebudowano tory, perony, ale zdaniem mieszkańców i samorządowców PKP PLK nie pomyślało o niepełnosprawnych. W Hajnówce na wyremontowanej stacji kolejowej powstała nowa kładka dla pieszych, która nie ma podjazdów ani wind.
Lokalne władze zapowiedziały interwencję w tej sprawie.
- To jest przykre, szczególnie dla osób niepełnosprawnych, bo ta kładka jest dla nich niedostępna. Oczywiście można dotrzeć do dworca i peronów, ale to jest bardzo długa droga. Dlatego występujemy do zarządców PKP PLK, a także do pełnomocnika wojewody do spraw osób niepełnosprawnych o podjęcie interwencji. Coś trzeba z tym zrobić. To nie jest budujące, kiedy mieszkańcy i podróżni przyjeżdżają i widzą nowy obiekt, przebudowaną nową kładkę bez ułatwień dla niepełnosprawnych. Ciężko jest zrozumieć, dlaczego w dzisiejszych czasach nie przewidziano takiego rozwiązania - tłumaczy burmistrz Hajnówki Jerzy Sirak.
Interwencję zapowiedział też starosta hajnowski Andrzej Skiepko.
- Byłem przekonany, że powstanie wejście dla osób niepełnosprawnych, ewentualnie winda. Widać, że roboty są zakończone, dlatego też będziemy reagować. Musi być schodołaz, albo winda. Wyślemy do PKP PLK zapytanie, czy tak faktycznie zostanie - jeżeli tak, to będziemy wnioskować o montaż urządzenia - informuje starosta.
PKP PLK odpiera zarzuty. Twierdzi, że nie było technicznej możliwości, by zrobić podjazdy na nowej kładce.
- Zgodnie z przepisami bezpieczeństwa nachylenie schodów nie pozwala na budowę lub montaż dodatkowych elementów tzw. podjazdów. PLK mogą współpracować z miastem w zakresie dodatkowych ułatwień w przejściu przez kładkę. W tej sprawie prowadzone są rozmowy - zapewnia Tomasz Łotowski z PKP PLK.
Tomasz Łotowski podkreśla, że powstały cztery nowe perony, do których zapewniono dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania.
- W tym celu wyremontowano i zabezpieczono przejście przez tory od strony ul. Kolejowej. Do peronów 1 i 2 jest również zapewniony dostęp ul. Dworcową, gdzie dostępne są także miejsca parkingowe dla pasażerów. Do wszystkich peronów prowadzą wygodne i zabezpieczone pochylnie, umożliwiające wjazd wózkiem lub rowerem. Dzięki takim rozwiązaniom każda osoba bezpiecznie może wejść lub wjechać na perony - tłumaczy pracownik PKP PLK.
Przebudowa stacji w Hajnówce to część modernizacji trasy Bielsk Podlaski-Hajnówka, która kosztowała ponad 88 mln zł. Dzięki temu na tę trasę po 25 latach wrócą pociągi pasażerskie.
Z Białegostoku do puszczańskiego miasteczka dojechać będzie można w 80 minut.