Radio Białystok | Wiadomości | Konsultacje w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S16 przez Biebrzański Park Narodowy do 4 grudnia
autor: Marcelina Markowska
Wariant pierwszy jest najtańszy i najkorzystniejszy dla regionu. Takie opinie najczęściej pojawiały się na Podlaskiej Debacie Drogowej dotyczącej budowy trasy S16.
To fragment Via Carpatii, który ma przebiegać przez Biebrzański Park Narodowy.
- Projekt pierwszy nie narusza środowiska w dużym stopniu - mówi przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego Bogusław Dębski.
- Jestem za wariantem pierwszym. Owszem jest tam problem przy Osowcu, ale jest to wariant najtańszy i najszybszy. On nie narusza też znacząco środowiska w porównaniu do pozostałych dwóch wariantów - podkreśla Bogusław Dębski.
Jednak kierownik Działu Monitoringu Przyrodniczego i Sozologicznego Biebrzańskiego Parku Narodowego Grzegorz Kwiatkowski zaznacza, że w Osowcu będą wtedy realizowane aż trzy inwestycje.
- W Osowcu docelowo skumulują się trzy inwestycje: droga S16, Rail Baltica, czyli inwestycja kolejowa, i droga krajowa 65. One wszystkie będą funkcjonowały obok siebie. To znacznie rozszerzy pas zajętości obszaru Biebrzańskiego Parku Narodowego. Oddziaływanie tych trzech inwestycji skumuluje się w okolicach Osowca, a to bardzo ważny korytarz migracyjny Parku - wyjśnia Grzegorz Kwiatkowski z BPN.
Do tej pory do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło ponad cztery tysiące opinii dotyczących budowy drogi ekspresowej S16. Konsultacje w tej sprawie potrwają do 4 grudnia.
397 mln zł będzie kosztował projekt i budowa blisko 13-kilometrowego odcinka Białystok Południe-Ploski przyszłej trasy S19 Via Carpatia. W piątek w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie.
Droga S16 na odcinku od Grajewa do Knyszyna budzi sporo kontrowersji.
Ta droga to szansa na rozwój regionu. Takie stanowisko jednogłośnie przyjęli radni powiatu monieckiego podczas nadzwyczajnej sesji w sprawie drogi ekspresowej S16.
Wojewoda podlaski wydał w poniedziałek (26.10) pozwolenie na budowę około 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej "stacja Białystok" - międzynarodowej linii E75 Rail Baltica. To przedostatnie pozwolenie z całego podlaskiego odcinka tej trasy z Czyżewa do Białegostoku.