Radio Białystok | Wiadomości | Nowoczesne centrum przesiadkowo-komunikacyjne zastąpiło stary dworzec w Łomży
W Łomży oddano do użytku w czwartek (24.09) centrum przesiadkowo-komunikacyjne z nowym dworcem autobusowym. Inwestycja kosztowała ok. 14 mln zł, z czego 9 mln zł to środki z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego.
Mieszkańcy Łomży czekali na tę inwestycję od lat
Prace nad inwestycją i przygotowania do niej trwały od kilku lat, zaś roboty budowlane centrum - od 2018 r.
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski powiedział podczas otwarcia centrum, że stary dworzec "szpecił" i "odstraszał". Dodał, że władzom miasta zależało, by tę inwestycję - podobnie jak kilka innych, np. modernizację hali targowej czy przebudowę Starego Rynku - zrealizować.
Dzisiaj mamy ten rezultat. Dworzec PKS, centrum przesiadkowo-komunikacyjne to nowa wizytówka naszego miasta
- mówił prezydent Chrzanowski, podkreślając, że dworzec odgrywa ważną rolę w każdym ośrodku miejskim.
Centrum to dworzec, poczekalnia, kasy, perony i nowa droga
Całe centrum przesiadkowo-komunikacyjne zajmuje ok. 3 tys. m kw. To nowy dworzec z poczekalnią, kasami biletowymi, dyspozytornią. Są też stanowiska dla autobusów dalekobieżnych, lokalnych, perony z ławkami. Teren dworca jest zadaszony. Powstała też droga wzdłuż hali targowej, która łączy ulice Dworcową i Sikorskiego.
Mariusz Chrzanowski poinformował, że otrzymane 9 mln zł od marszałka województwa to refundacja kosztów poniesionych przez władze miasta. Zaznaczył też, że 4 mln zł na inwestycję pochodziło z wcześniejszej sprzedaży działki prywatnemu inwestorowi. Jego zdaniem oznacza to, że całą inwestycję zrealizowano bez większego uszczerbku dla budżetu miasta.
Ponad 29 mln zł na łomżyńską miejską mobilność
Władze Łomży odebrały także od marszałka województwa podlaskiego Artura Kosickiego symboliczny czek na kwotę około 29 mln zł środków europejskich na projekt dotyczący elektromobilności w Łomży. Prezydent Chrzanowski wyjaśnił, że chodzi m.in. o zakup 11 autobusów miejskich, które mają być zasilane gazem, dwa autobusy elektryczne, a także 30 miejskich rowerów elektrycznych i 100 rowerów tradycyjnych. Projekt elektromobilności w Łomży ma być realizowany w latach 2021-2022.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki zaznaczył, że wszystkie te inwestycje oznaczają rozwój.
To jest nic innego jak rozwój gospodarczy Łomży, to jest też ochrona środowiska, bo ten transport będzie niskoemisyjny, ale też poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców Łomży i okolic, jeśli chodzi o korzystanie z transportu publicznego
- mówił marszałek.