Radio Białystok | Wiadomości | Stumetrowa budowa już nad torami - wkrótce pojadą nią kierowcy w Sokółce
Jeszcze w tym roku kierowcy w Sokółce mają korzystać z nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. To nawet kilka miesięcy wcześniej niż planowano.
Kierowcy pojadą nad torami
Wykonawca kończy główne prace, później pozostaną roboty wykończeniowe przy konstrukcji nad ul. Kryńską w Sokółce. Wiadukt usprawni przejazd przez miasto podzielone torami. Wcześniej kierowcy musieli czekać nawet kilkadziesiąt minut, kiedy przejeżdżały pociągi. Teraz też są problemy z przejazdem, bo trzeba korzystać z objazdów, a są na nich ustawione światła.
W czwartek (6.08) wicewojewoda podlaski Tomasz Madras, lokalni samorządowcy i przedstawiciele spółki PKP PLK podczas konferencji na budowie wiaduktu mówili o postępach prac i znaczeniu konstrukcji dla mieszkańców.
Burmistrz Ewa Kulikowska po raz kolejny przypomniała, że wiadukt łączy dwie części miasta podzielone torami. Mówiła, że stary przejazd kolejowo-drogowy, kiedy był zamykany nawet na kilkadziesiąt minut, powodował ogromne korki i problemy w poruszaniu się. Starosta sokólski Piotr Rećko dodał, że to inwestycja ważna nie tylko dla mieszkańców Sokółki, ale i dla mieszkańców całego powiatu.
Z kolei wicewojewoda podlaski Tomasz Madras wskazywał, że mieszkańcy takich miejscowości jak Sokółka długo czekali na kluczowe inwestycje.
- Program inwestycji kolejowych jest symbolem czasów, na które mieszkańcy czekali. Szczególnie takie miejscowości, jak Sokółka i wiele innych, mniejszych - nie metropolie przez wiele lat, wiele dekad czekały na taki moment w historii, kiedy rząd centralny, instytucje państwowe, PKP spojrzą na mniejsze, średnie miejscowości i tutaj także skierują środki inwestycyjne - podkreśla Tomasz Madras.
Wiadukt ma ponad 140 m długości
Jak podaje spółka PKP PLK, wiadukt drogowy nad linią kolejową w Sokółce zwiększy bezpieczeństwo na kolei i ułatwi komunikację w mieście i regionie.
Kolejarze zapewniają, że pierwsze samochody pojadą wiaduktem nad linią kolejową z Białegostoku przez Sokółkę do granicy z Białorusią jeszcze w tym roku. Dodatkowo piesi i rowerzyści skorzystają z chodnika i ścieżki rowerowej. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się budowana jest winda.
Nad ziemią są trzy przęsła wiaduktu. Najdłuższe, środkowe ma rozpiętość 58 metrów, boczne po 42 m. Obiekt będzie miał 142 metry długości oraz ponad 16 metrów szerokości. Już do budowy obiektu zużyto 420 ton stali zbrojeniowej i ponad 300 "gruszek" betonu. Pełne zakończenie wszystkich robót, łącznie z przebudowanym układem drogowym przewidziano na listopad przyszłego roku.
Budowa kosztuje ponad 60 mln zł brutto. Finansują ją: samorząd województwa, PKP PLK - także z pieniędzy unijnych i gmina Sokółka.