Radio Białystok | Wiadomości | Ósmoklasiści i próbny egzamin w domowych warunkach
autor: Michał Buraczewski
Czas narodowej kwarantanny to dla wszystkich sprawdzian z odpowiedzialności. W poniedziałek (30.03) uczniów ostatnich klas szkół podstawowych dodatkowo czeka test wiedzy, umiejętności oraz samodyscypliny.
W poniedziałek (30.03) każdy ósmoklasista będzie mógł spróbować swoich sił podczas egzaminu próbnego. Około 9:00 rano na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji zostaną opublikowane arkusze z języka polskiego, w kolejnych dniach - z matematyki i języków obcych.
W związku z epidemią koronawirusa od 12 marca do 10 kwietnia zajęcia stacjonarne w szkołach i przedszkolach są zawieszone. Od środy (25.03) szkoły mają obowiązek nauczania na odległość.
Jak informował wcześniej resort edukacji, przeprowadzenie próbnego egzaminu ósmoklasisty jest dobrowolne. Uczniowie będą podchodzić do niego w swoich domach.
CKE zaleca, by szkoły, które zdecydowały się na udział w próbnym egzaminie, przekazały uczniom informację o terminie i sposobie jego przeprowadzenia. Uczniowie po pobraniu materiałów ze strony CKE lub wybranej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej powinni rozwiązać zadania w domu w takim czasie, jaki jest przeznaczony na wykonanie zadań na egzaminie, zapisując swoje rozwiązania w ustalonej przez szkołę lub nauczyciela formie, np. w pliku w edytorze tekstów, na wydruku (jeśli uczeń ma możliwość wydrukowania arkuszu), korzystając z karty odpowiedzi, która będzie zamieszczona na stronie razem z arkuszem (plik edytowalny, w którym odpowiedzi będzie można zapisać komputerowo albo odręcznie) lub na zwykłej kartce papieru, numerując kolejno rozwiązywane zadania.
Jednocześnie CKE radzi, by w przypadku, gdy uczeń nie ma w domu dostępu do internetu, przekazać mu arkusze w formie wydruków lub przygotować wydruki do odbioru w szkole.
Po rozwiązaniu zadań uczniowie powinni je przesłać do nauczycieli (np. e-mailem w formie uzupełnionych plików lub zdjęć poszczególnych kartek rozwiązań), którzy – korzystając ze szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań – będą mogli te odpowiedzi sprawdzić i ocenić oraz przekazać uczniom informację zwrotną, np. w postaci krótkiego komentarza w e-mailu, podczas spotkania on-line (indywidualnego albo z grupą) albo w postaci komentarzy w pliku (w przypadku, jeśli uczeń przesłał odpowiedzi w pliku edytowalnym).