Radio Białystok | Wiadomości | Przedstawiciele GDDKiA przeanalizują zgłoszony przez władze Augustowa wariant przebiegu obwodnicy miasta
autor: Marcin Kapuściński
Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeanalizują zgłoszony przez władze Augustowa nowy wariant przebiegu południowo-wschodniej obwodnicy miasta. Propozycja burmistrza zakłada bowiem odsunięcie trasy od miasta, aż na tereny leśne za jeziorami Sajno i Studzieniczne.
Deklaracja padła w środę (22.01) z ust przedstawicieli białostockiego oddziału GDDKiA, którzy w Augustowie na posiedzeniu miejskiej komisji rozwoju przedstawili sześć wstępnych tras przebiegu obwodnicy. Radni i mieszkańcy zgodnie skrytykowali każdy z wariantów.
Zastrzeżenia do propozycji drogowców przedstawił przewodniczący miejskiej komisji rozwoju Dariusz Ostapowicz.
- Warianty zagrażają terenom istotnym przyrodniczo m.in. jezioru Sajno oraz starorzeczu Netty. Naruszą spokój i ciszę mieszkańców Augustowa. Spowodują konieczność budowy nawet dwóch mostów na kanałach. Przebiegają po terenach bagiennych, a to wymusi zastosowanie kosztownej technologii. Zakładają również ruch ciężarowy przez zabytkową śluzę Przewięź w pobliżu sanktuarium maryjnego w Studzienicznej - mówi Dariusz Ostapowicz.
Siódmy i odsunięty od miasta wariant przedstawił burmistrz Mirosław Karolczuk. Trasa zaczyna się w miejscowości Zielone na trasie Białystok-Augustów i wychodzi we wsi Dalny Las na drodze do Sejn.
Da się wytyczyć trasę obwodnicy nie wchodząc w cenne obszary przyrodnicze, omijając siedziby ludzkie i tereny rolnicze. Przyniesie to taki efekt, że nie ma tirów w mieście, brak uciążliwości dla mieszkańców i unika się wykupu gruntów
- mówi burmistrz.
Zastępca dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA Elżbieta Urbanowicz zapewnia, że wariant burmistrza zostanie przeanalizowany.
- Przyjrzymy się mu jak najszybciej. Nie określę jednak terminu, kiedy będziemy go rozpatrywać. Sprawie będzie musiała się przyjrzeć również centrala dyrekcji w Warszawie - mówi Elżbieta Urbanowicz.
Powstanie drugiej obwodnicy wymuszone jest remontem drogi krajowej nr 16 od Augustowa w stronę granicy z Litwą. Według planów GDDKiA modernizacja trasy ma zakończyć się w 2022 roku, a budowa objazdu w 2025. Niewykluczone więc, że na trzy lata ciężarówki wrócą do miasta.