Radio Białystok | Wiadomości | W rozkładzie pociągów nowe przystanki na trasie Białystok-Czeremcha
Z trzech nowych przystanków kolejowych na trasie Białystok-Czeremcha mogą od niedzieli (15.12) korzystać pasażerowie w nowym rozkładzie jazdy pociągów POLREGIO - podały Przewozy Regionalne. PKP Polskie Linie Kolejowe kończą inwestycje na te trasie.
Prace na odcinku Białystok-Bielsk Podlaski (Lewki) kosztowały ok. 65,5 mln zł; inwestycja jest dofinansowana z UE z programu Polska Wschodnia 2014-2020. Inwestycja ma poprawić dostęp mieszkańców do kolei - podały PKP PLK.
W ramach tej inwestycji przebudowano łącznie sześć stacji i przystanków na tej trasie. Nowe przystanki dostępne od niedzieli to: Białystok Nowe Miasto, Hryniewicze i Orzechowicze. Mieszkańcy korzystają już ze zmodernizowanych stacji: Bielsk Podlaski, Strabla oraz przystanków: Zimnochy, Hołówki Duże, Białystok Stadion - podają w komunikacie prasowym PKP PLK.
Nowe przystanki posiadają perony jednokrawędziowe. Platformy mają wysokość dostosowaną do wysokości kursujących na trasie szynobusów, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przygotowano ławki i wiaty oraz czytelne oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach zamontowano ekonomiczne, energooszczędne oświetlenie ledowe. Dojścia do pociągów są przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się
- poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Przebudowano również 7 km torów, wymieniono 15 rozjazdów, zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych, 12 obiektów inżynieryjnych, wyremontowano most na rzece Narew. W ramach kolejnych etapów tej inwestycji, będą jeszcze przygotowywane urządzenia sterowania ruchem. Gdy wszystkie prace są zakończą pociągi osobowe będą mogły jeździć na tej trasie z prędkością 120 km/h, a towarowe 80 km/h. Wszystkie prace zakończą się w drugiej połowie 2020 r.
Podlaski oddział spółki z o.o. Przewozy Regionalne podkreśla, że w rozkładzie od 15 grudnia zmienią się nieco czasy kursowania pociągów, większość zmian w nowym rozkładzie pociągów regionalnych wejdzie w życie w regionie 1 stycznia 2020 r.
Renata Gerasimiuk z Przewozów Regionalnych poinformowała w komunikacie, że wiąże się to z tym, że zarząd województwa zdecydował o zwiększeniu dofinansowania tych pociągów. Kwoty nie podano. Poinformowano jedynie, że pozwoli to na pokonanie przez pociągi regionalne będą mogły pokonać ok. 100 tys. km więcej niż w 2019 r. Przewozy Regionalne będą obsługiwać 74 pociągi krajowe - o cztery więcej niż obecnie.
W weekendy w 2020 r. ma dalej jeździć pociąg z Białegostoku do Kowna na Litwie (przez Kuźnicę Białostocką). Ma być też o jedną parę pociągów więcej na trasie Białystok-Kuźnica B. i Białystok-Czeremcha.
Od 15 grudnia, w nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity w Podlaskiem będzie natomiast przywrócone bezpośrednie połączenie z Suwałk do Szczecina. To - jak podaje w komunikacie prasowym PKP Intercity - główna zmiana w rozkładzie jazdy w regionie. Z Suwałk do Szczecina będzie można pojechać pociągiem TLK Podlasiak przez Ełk i Warszawę. W sezonie wakacyjnym na tej trasie będzie jeździć pociąg TLK Latarnik.
W lipcu 2020 roku pociągi z Białegostoku do Olsztyna zaczną kursować trasą objazdową po rozpoczęciu modernizacji linii kolejowej na odcinku Ełk – Giżycko i jej zamknięciu. IC Mamry relacji Wrocław – Białystok będzie kursować tylko do Giżycka. Pociąg TLK Rybak relacji Białystok – Szczecin nie będzie prowadzić grupy wagonów na Hel w okresie wakacji
- podało PKP Intercity.