Radio Białystok | Wiadomości | Białostoccy uczniowie otrzymali nagrody za najciekawsze pomysły na obchodzenie świąt narodowych
30 przedszkoli i szkół z województwa podlaskiego odebrało w poniedziałek (28.10) w Białymstoku nagrody w regionalnym konkursie na najciekawsze pomysły na obchodzenie świąt narodowych.
Konkurs edukacyjny "Europo, jesteśmy z tobą, 15 lat w Unii Europejskiej w Barwach Biało-Czerwonych" zorganizowało Kuratorium Oświaty w Białymstoku we współpracy z białostockim Młodzieżowym Domem Kultury. Realizatorem projektu wspartego przez Ministerstwo Kultury z rządowego programu Niepodległa 2017-2020, był wojewoda podlaski.
W jaki sposób uczniowie obchodzą święta narodowe?
Podlaski kurator oświaty Beata Pietruszka powiedziała, że główny cel konkursu to prezentacja przez uczniów, w jaki sposób obchodzą w szkołach święta narodowe.
(...) To takie kultywowanie patriotyzmu, zwracanie uwagi na to, co jest dla nas Polaków najważniejsze, a że przy okazji te działania, które szkoły, przedszkola podejmowały, mogły zostać nagrodzone, to tym przyjemniej - powiedziała dziennikarzom kurator.
Beata Pietruszka dodała, że chodzi też o poszukiwanie atrakcyjnych, radosnych i nowych form świętowania i obchodzenia świąt narodowych. Zaznaczyła, że ważne jest także to, by były to inicjatywy wychodzące od uczniów.
Do konkursu zgłosiło się 49 szkół z całego województwa
Swoje sposoby na obchody święta flagi narodowej (2 maja), Konstytucji 3 Maja oraz obchodzone w 2019 r. 15-lecie członkostwa Polski w UE - w formie prezentacji multimedialnych z tych obchodów - nadesłało na konkurs 49 placówek oświatowych. Przyznano 10 równorzędnych nagród i 20 wyróżnień. Wręczyli je minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski i wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Minister Piontkowski podkreślił, że program "Niepodległa" służy temu, by w różny sposób radośnie świętować przypadające w 2018 r. 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę i by to świętowanie było rozłożone na kilka lat.
To naszym zdaniem jest radosna rocznica, którą powinniśmy na różne sposoby świętować. Ten program (Niepodległa) służy różnym instytucjom, organizacjom, także placówkom oświatowym do tego, aby znaleźć formułę, aby wspólnie się cieszyć z tego, że państwo polskie ma już ponad 100 lat, w tej drugiej swojej odsłonie - mówił minister.
Wojewoda zaznaczył, że Polska walczyła o swoją niepodległość, odrębność, ale też o to, by czymś się w "europejskiej rodzinie" wyróżniać.
W tym konkursie szczególnie były zaakcentowane elementy wiążące się z naszymi barwami narodowymi, z naszym godłem, z naszą odrębnością, ale jednocześnie podkreślana była ta okoliczność - tak jak z resztą bywało to w naszej historii - że naszą wolność kształtowaliśmy w porozumieniu, czy też odnosząc się do wolności również innych narodów - mówił Paszkowski.
Członkini jury, dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku Iwona Szcześniak oceniła, że w tegorocznej edycji konkursu wzięło udział znacznie mniej placówek niż np. rok wcześniej. Zaznaczyła, że być może miał na to wpływ strajk nauczycieli, bo zaproszenia do konkursu były kierowane właśnie w tamtym czasie. Dodała, że na konkurs nadesłano np. relacje pokazujące dekoracje budynków, które przygotowywały szkoły, były capstrzyki pod pomnikami, w miejscach pamięci narodowej, organizowano wiece, pogadanki. Oceniła również, że większą aktywnością wykazywały się przedszkola czy też placówki edukacyjne w mniejszych miejscowościach.
Nagrodę dostała np. SP nr 20 im. gen. Władysława Sikorskiego w Białymstoku, która na obchody 15-lecia Polski w UE zaprosiła studentów z różnych krajów. "Wspólnie z naszymi uczniami stworzyli mural o uniwersalnych wartościach, które spajają Unię Europejską. Na muralu pojawiła się i polska flaga i unijna. Był to jeden ze sposobów uczczenia tej rocznicy" - powiedział dyrektor szkoły Mariusz Sokołowski. Dyrektor wskazał, że tradycyjne apele okolicznościowe w szkołach również są ważne, ale - jak ocenił - "edukacja musi być bardziej twórcza i kreatywna" i udaje się obchodzić "na wesoło" ważne momenty polskiej historii współczesnej.