Radio Białystok | Wiadomości | Jeszcze w tym roku pierwsze przetargi na podlaskie odcinki S19 Via Carpatia

Jeszcze w tym roku pierwsze przetargi na podlaskie odcinki S19 Via Carpatia

2.10.2019, 14:11, akt. 15:07

Do końca 2019 r. będą ogłoszone pierwsze przetargi w systemie projektu i buduj na podlaskie odcinki drogi S19 Via Carpatia na odcinkach Choroszcz-Ploski i Ploski-Chlebczyn, przedtem będą wydane decyzje środowiskowe dla tych inwestycji - zapowiedział w środę (02.10) w Bielsku Podlaskim minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Do końca roku będą ogłoszone przetargi na podlaskie odcinki Via Carpatii - zapowiada minister infrastruktury, fot. Lech Pilarski
Do końca roku będą ogłoszone przetargi na podlaskie odcinki Via Carpatii - zapowiada minister infrastruktury, fot. Lech Pilarski

Andrzej Adamczyk wspólnie z kandydatami PiS w nadchodzących wyborach, m.in. ministrem edukacji narodowej Dariuszem Piontkowskim, wojewodą podlaskim Bohdanem Paszkowskim, posłem Jackiem Boguckim, który jest kandydatem na senatora, wzięli udział w spotkaniu informacyjnym na temat drogi S19 Via Carpatia, przygotowań do jej realizacji, planów na przyszłość.


Co z drogą S19?

Minister infrastruktury odniósł się do zarzutów, które w trwającej kampanii wyborczej padły ze strony polityków opozycji (mówił o tym wcześniej w Białymstoku podlaski poseł PO KO Robert Tyszkiewicz), że obecny rząd "nic nie robi" w sprawie budowy S19 w regionie.

Andrzej Adamczyk poinformował, że przetarg na odcinek Choroszcz-Ploski jest zaplanowany na listopad, na odcinek Ploski-Chlebczyn na grudzień. Dodał, że plan zakłada, aby umowa z wykonawcą projektu i budowy odcinka Choroszcz-Ploski była zawarta w czerwcu 2020 r, a odcinka Ploski-Chlebczyn w sierpniu 2020 r. Poinformował także, że budowa na odcinku Choroszcz-Ploski miałaby się zacząć w marcu 2022 r i potrwać do lipca 2024 r. Budowa odcinka z Plosek do Chlebczyna jest planowana w takim samym terminie.


Wszystkie odcinki Via Carpatii w Polsce mają powstać do 2025 roku

"Wyznaczyliśmy termin 2025 r. na zrealizowanie Via Carpatii na terenie Polski" - podsumował na briefingu prasowym Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że trasę tę budują również na sowim terenie Węgrzy, Rumunia i Bułgaria mają ją wśród priorytetów, inwestuje również Słowacja. 


Via Carpatia będzie drogą życia dla państw Europy środkowo-wschodniej, wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza. Via Carpatia musi łączyć, będzie łączyła, będzie silnikiem rozwoju gospodarczego - mówił minister.


Apelował do przeciwników politycznych by - jak to określił - "nie przeszkadzać" tej inwestycji, a jeśli mogą pomóc, to pomagali. ocenił, że obecna opozycja będąc u władzy przez osiem lat zaprzepaściła szanse na budowę drogi S19. "Utraciliście osiem lat. Zaprzepaściliście szansę rozwoju tego regionu" - mówił minister infrastruktury.

Minister Adamczyk mówił, że środki na budowę całej Via Carpatia są zabezpieczone w Krajowym Funduszu Drogowym, a decyzja rządu była podjęta w tej sprawie w 2017 r. "Via Carpatia przygotowywana jest na całym jej przebiegu, w różnym stopniu zaawansowania" - dodał.


Via Carpatia to droga potrzebna Polsce

Minister infrastruktury podkreślał, że proces przygotowania inwestycji do etapu ogłoszenia przetargu zajmuje w Polsce około czterech lat i należy do najkrótszych w Europie. W Via Carpatia mówił, że jest to droga potrzebna Polsce do rozwoju tak jak wiele innych dróg. Zapewniał, że rząd chce ją zbudować. Przypomniał, że z inicjatywy prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego w 2006 r. w Łańcucie było podpisywane porozumienie w sprawie Via Carpatia.

Dodał, że aby ten międzynarodowy szlak komunikacyjny miał sens musi powstać z północy na południe Europy, ważne są też drogi, które od niego będą odchodzić. Przypomniał, że działa grupa robocza na rzecz Via Carpatia, jest przygotowany wniosek o wpisanie tej inwestycji do międzynarodowej sieci bazowej transportu TENT. "On już jest złożony w Parlamencie Europejskim" - dodał Andrzej Adamczyk.


S19 z punktu widzenia województwa podlaskiego to szansa na rozwój zwłaszcza tych regionów, które nie korzystają z tych innych wielkich inwestycji infrastrukturalnych - podkreślił szef MEN Dariusz Piontkowski. 


Wskazał, że to głównie największa szansa dla południowo-wschodniej części Podlaskiego.

"Nasi poprzednicy (...)tak naprawdę wycofali się z budowy tej drogi" - mówił Piontkowski. Ocenił, że poprzednicy PiS ocenili, że wschodnia część Polski "nie musi się rozwijać". Podkreślał, że bez dobrych połączeń komunikacyjnych region nie może się rozwijać, a działania obecnego rządu to zmieniają. Mówił, że wszyscy politycy PiS z regionu są za budową S19.

źródło: PAP | red: sk

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Artur Soboń: rozmawiamy z KE ws. kontynuowania programu Polska Wschodnia

26.09.2019, 13:57

Prowadzone są rozmowy z Komisją Europejską, by w nowej perspektywie finansowej kontynuować program Polska Wschodnia - poinformował w czwartek (26.09) w Białymstoku podczas VI Wschodniego Kongresu Gospodarczego wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń. Wziął udział w debacie o tym programie i wyzwaniom na przyszłość.


Inwestycje - głównym wątkiem poruszanym na VI Wschodnim Kongresie Gospodarczym [zdjęcia]

25.09.2019, 21:07

Przyciąganie inwestycji, by służyły rozwojowi makroregionu wschodniej Polski - to główny wątek rozpoczętego w środę w Białymstoku VI Wschodniego Kongresu Gospodarczego.


Jest decyzja środowiskowa dla odcinka S19 Choroszcz-Ploski

19.08.2019, 19:29

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla pierwszego z planowanych podlaskich odcinków trasy S19 Via Carpatia - Choroszcz-Ploski - oraz budowy drogi krajowej nr 65 Kudrycze-Kuriany-Grabówka.


Via Baltica: podpisana umowa na odcinek Śniadowo-Łomża Południe

9.02.2018, 12:23

380 mln zł będzie kosztował projekt i budowa prawie 17 km trasy S61 Via Baltica od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe. W piątek (9.02) w Śniadowie podpisano umowę z wykonawcą tej inwestycji.





ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok