Radio Białystok | Wiadomości | W Białymstoku testowany jest elektryczny mikrobus firmy Lohr Industrie
W czwartek po południu i w piątek w Białymstoku odbywają się testy elektrycznego mikrobusu francuskiej firmy Lohr Industrie. Władze miasta testują ten pojazd modułowy w komunikacji miejskiej.
W czwartek - z udziałem prezydenta miasta Tadeusz Truskolaskiego - pojazd o nazwie "Cristal" - zaprezentowano przed Białostockim Parkiem Naukowo-Technologicznym (BPNT), potem mikrobus ruszył na trasę. Firma Lohr Polska działa w BPNT.
Bezpłatne przejazdy testowanym pojazdem
Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski poinformował, że w ramach testów pojazd będzie pokonywał określoną trasę kilkoma ulicami w centrum miasta w czwartek od popołudnia do wieczora oraz w piątek w godzinach 12:00 - 17:00. Poprosił mieszkańców o zgłaszanie opinii na temat tego rodzaju komunikacji. Przejazdy mikrobusem są bezpłatne.
Trasa linii E przebiega następującymi ulicami: Legionowa (przystanek: Pałac Branickich) - Al. J. Piłsudskiego - H. Sienkiewicza - I. Malmeda - Lipowa - św. Rocha - Kardynała St. Wyszyńskiego - Prezydenta R. Kaczorowskiego - Legionowa (przystanek: Pałac Branickich).
Marie Jose Navarre, dyrektor generalna Lohr France powiedziała podczas prezentacji, że testy tego elektrycznego mikrobusu w Białymstoku to efekt wizyty z 2018 r. prezydenta Białegostoku we Francji oraz współpracy białostockiej firmy Adampol z firmą Lohr.
Testowany mikrobus może pomieścić od 16 do 22 osób, w pojeździe są cztery miejsca siedzące dla pasażerów. Mikrobus może być automatycznie połączony z trzema identycznymi pojazdami, wszystkimi może kierować jeden kierowca.
Pojazd może się poruszać z maksymalną prędkością 40 km/h, naładowana bateria wystarcza na cały dzień pracy pojazdu, można w tym czasie pokonać dystans do ok. 120 km - poinformowała Marie Jose Navarre. Pojazd jest w pełni elektryczny, może być stosowany zarówno w komunikacji publicznej, jak i prywatnej, np. przez osoby o zmniejszonej sprawności fizycznej.
- Nie jest to ani samochód, ani autobus" - mówiła Marie Jose Navarre.
Transport można zamawiać przez specjalną aplikację, bateria pojazdu szybko się ładuje, w mikrobusie jest WiFi, rampa dla osób niepełnosprawnych.
Dyrektor generalna Lohr France poinformowała, że przy produkcji mikrobusu pracują firmy z różnych państw, np. w Polsce wytwarzane są karoseria i okna do pojazdu, inne elementy produkowane są innych krajach, np. silnik w Belgii, a bateria w Niemczech.
Prezydent Białegostoku mówił, że "ma nadzieję", że być może będzie okazja kupić taki pojazd, ale podkreślał, że mogłoby to być uzupełnienie oferty komunikacji publicznej, np. na kursy w czasie, gdy ruch pasażerski jest mniejszy. "Wszystko jeszcze przed nami" - mówił Truskolaski i dodał, że miasto będzie się starać wypełniać ustawę o elektromobilności.
Lohr jest prywatną francuską firmą. Jak mówiła Marie Jose Navarre, firma działa w branży systemów transportowych od ok. 50 lat, zatrudnia ok. dwóch tysięcy pracowników, ma swoje centrum rozwojowe. "Białystok jest naszym nowym wyzwaniem" - mówiła.
W ostatnim czasie w białostockiej komunikacji miejskiej testowano też np. autobus elektryczny mercedes.