Radio Białystok | Wiadomości | Nie będzie tunelu w centrum Białegostoku - urzędnicy zrezygnowali z projektu
Zgodnie z planami miał on - pod torami - połączyć ulice św. Rocha i Zwycięstwa.
Okazuje się, że jego budowa jest za droga - mówi Anna Kowalska z Urzędu Miejskiego w Białymstoku:
Po przeliczeniu kosztów okazało się, że nie stać nas na wybudowanie tunelu pod torami. Od momentu, kiedy ta inwestycja była planowana, kiedy zaczęły się pierwsze prace nad projektowaniem tej inwestycji - upłynęło sporo czasu. Bardzo zmieniła się sytuacja w budownictwie, bardzo podrożały materiały budowlane. Niebotycznie wzrosły też koszty pracy
- mówi Anna Kowalska.
W okolicy dworca PKS powstanie natomiast intermodalny węzeł komunikacyjny. W jego skład wejdzie centrum przesiadkowe i okalające go drogi:
Liczymy na to, że prace budowlane rozpoczną się w 2019 roku. Pierwszy etap prac będzie polegał na przedłużeniu ulicy Bohaterów Monte Cassino do Kopernika i ulicy Młynowej do Waryńskiego. Chodzi o to, żeby w to miejsce przełożyć ruch i żeby można było kontynuować prace, przy budowie węzła intermodalnego
- dodaje Anna Kowalska. Przebudowany będzie także odcinek ulicy Młynowej od strony dworca w kierunku Wyszyńskiego.
Planowana jest również modernizacja fragmentów ulic: Zwycięstwa, Kolejowej, Wyszyńskiego, Kopernika czy Łomżyńskiej. Budowa intermodalnego węzła komunikacyjnego szacowana jest na ponad 180 mln zł - z tego 130 mln to unijna dotacja.
Wykonawca złożył wniosek, decyzji urzędników jeszcze nie ma. Ale wszystko wskazuje na to, że prace trwać będą do połowy przyszłego roku.
Nie widać końca prac i wszystko wskazuje na to, że potrwają dłużej niż planowano nawet po wcześniejszych przesunięciach terminu.
Na początku 2020 roku ma być gotowa po modernizacji ulica Klepacka w Białymstoku, zapewniająca dojazd do centrum z miejscowości od południowo-zachodniej strony miasta. Inwestycja będzie kosztować 40,3 mln zł brutto; obejmuje m.in. budowę tuneli pod torami.
Cztery firmy złożyły oferty w przetargu na rozbudowę ulicy Narodowych Sił Zbrojnych i Alei Jana Pawła II w Białymstoku, ważnej inwestycji na drodze wlotowej od strony Warszawy. Po raz kolejny ceny są jednak dużo wyższe od zakładanych przez miasto.