Radio Białystok | Wiadomości | Droga z Białegostoku do Hajnówki ma się skrócić o kilka kilometrów
258,3 mln zł będzie kosztować budowa 24,1 km drogi wojewódzkiej Żywkowo-Nowosady.
W czwartek w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku podpisano umowę z wykonawcą tej inwestycji.
Drogę realizować będzie wybrane w przetargu konsorcjum firm Rubau Polska sp. z o.o. i Construcciones Rubau SA. Umowę podpisali dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Józef Sulima i prezes Rubau Polska sp. z o.o. Stefan Bekir-Assanowicz.
Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński powiedział na konferencji prasowej, że to dziesiąta umowa na inwestycje na drogach wojewódzkich w regionie.
- To największa inwestycja kwotowa jaką do tej pory województwo będzie realizować - powiedział marszałek.
Łącznie z innymi kosztami np. wykupem gruntów, cała modernizacja będzie kosztowała 265,8 mln zł. 75 proc. z tej kwoty to dotacja z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, 25 proc. to pieniądze z budżetu województwa.
Wykonawcę udało się wybrać w trzecim przetargu, bo poprzednie trzeba unieważnić, gdyż oferty składane przez firmy były za drogie, przekraczały wartość zamówienia, a jeden wybrany wykonawca nie podpisał umowy, wycofał się z realizacji. W ostatnim przetargu zmieniono jego warunki, np. wydłużono termin realizacji do trzech lat.
Leszczyński przypomniał, że ostatecznie zapadła decyzja o zwiększeniu dofinansowania tej inwestycji z budżetu województwa kwotą 66 mln zł, bo droga "była planowana", jest ważna z punktu widzenia rozwoju województwa i należy ją budować.
Marszałek poinformował, że głównymi elementami inwestycji będą: 800-metrowa estakada na rzece Narew oraz dwie obwodnice miejscowości: Narew oraz Trześcianka (o łącznej długości ok. 6 km). Dodał, że po zakończeniu inwestycji za 3 lata, o 5 km skróci się droga z Białegostoku do Hajnówki (odcinek Żywkowo-Nowosady to tej fragment); trwa budowa odcinka z Zabłudowa do Żywkowa.
Radny sejmiku województwa podlaskiego Mikołaj Janowski zwrócił uwagę, że droga prowadzi do dwóch przejść granicznych: turystycznego w Białowieży oraz kolejowego w Siemianówce i ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, społecznego i turystycznego powiatu hajnowskiego.
Prezes Rubau Polska Stefan Bekir-Assanowicz ocenił, że inwestycja, na którą podpisano umowę jest "trudna" - prace potrwają trzy lata. W najbliższym tygodniu firma ma przejąć plac budowy. Wyjaśnił, że trwają negocjacje z lokalnymi podwykonawcami, np. dostawcami kruszyw czy firmami zajmującymi się wynajmem maszyn na temat współpracy przy realizacji tego przedsięwzięcia.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez marszałka Leszczyńskiego, zarząd województwa stoi przed podjęciem decyzji, aby zwiększyć dofinansowanie na modernizację drogi Sokółka-Dąbrowa; tam wykonawca zszedł z placu budowy. Podobne problemy są też z realizacją drogi Ciechanowiec-Ostrożany. Trwa przetarg na drogę Wysokie-Mazowieckie -Roszki Wodźki.