Radio Białystok | Wiadomości | 73 mln zł z Unii na rewitalizację kolei w rejonie Sokółki i Kuźnicy
73 mln zł z UE dostaną PKP PLK na rewitalizację dwóch linii kolejowych w rejonie Kuźnicy i Sokółki w Podlaskiem. W czwartek w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku podpisano umowy w tej sprawie. Łączna wartość projektu to ponad 121 mln zł.
To pierwsze spośród kilku zaplanowanych umów pomiędzy PKP PLK, a urzędem marszałkowskim w Białymstoku na unijne dotacje na kilka modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych w województwie, które będą dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
W ramach podpisanych w czwartek umów, PKP PLK zrewitalizują łącznie 28 km linii kolejowych: Kuźnica Białostocka - Geniusze i Bufałowo Wschód - Bufałowo.
Dyrektor regionu centralnego PKP PLK Piotr Majerczak powiedział dziennikarzom, że przetarg na tę inwestycję odbędzie się w systemie projektuj i buduj. Firma wybrana w tym przetargu zaprojektuje i zaplanuje sposób prowadzenia prac tak, by były one jak najmniej uciążliwe dla podróżnych (będą prowadzone razem z pracami na linii nr 6 Białystok-Sokółka-Kuźnica) oraz by nie odczuli tego przedsiębiorcy prowadzący punkty przeładunkowe zlokalizowane pomiędzy Sokółką, a Kuźnicą.
W rejonie Kuźnicy i Sokółki PKP PLK będzie inwestować w tzw. szeroki tor, czyli linię o szerokości 1520 mm. Głównym celem ma być większa przepustowość tych linii, głównie dla pociągów towarowych - mówił Majerczak. Poprawi się również bezpieczeństwo. Główne prace budowlane mają się odbywać w 2019 i 2020 r. i zakończyć się w 2020 r. Przetarg ma być ogłoszony na przełomie czerwca i lipca.
Piotr Majerczak poinformował, że w Podlaskiem PKP PLK będą realizować kilka inwestycji z łącznym dofinansowaniem z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 200 mln zł. Inwestycje te są - obok innych - zawarte w Krajowym Programie Kolejowym (KPK).
Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński podkreślał, że inwestycje kolejowe są oczekiwane przez mieszkańców, głównie przez przedsiębiorców. Są ważne dla rozwoju regionu, bo rewitalizacja linii poprawi dostępność transportu kolejowego, zwiększy bezpieczeństwo i konkurencyjność w transporcie, a to też ważne ze względu na ochronę środowiska. Marszałek przypomniał, że szlaki komunikacyjne na wschód, do przejść granicznych, linie kolejowe szerokiego toru są uznane za strategiczne dla rozwoju regionu.
Wicemarszałek województwa podlaskiego Maciej Żywno przypomniał, że w Regionalnym Programie Operacyjnym, na ustalone i uzgodnione inwestycje realizowane przez PKP PLK w trybie bez-konkursowym, przeznaczono ok. 42 mln euro. Mówił, że podpisanie pierwszej umowy ma miejsce "dopiero teraz". Dodał, że samorząd regionu liczy na to, że prace PKP PLK będą "znacznie przyspieszone", bo na razie nie zrealizowano żadnej z zaplanowanych inwestycji kolejowych, a środki w RPO są "zamrożone".
Oprócz podpisanych w czwartek umów, PKP PLK mają także rewitalizować linię: granica państwa-Chryzanów, Łapy-Śniadowo, Śniadowo-Łomża.