Radio Białystok | Wiadomości | Wojewoda podlaski podpisał zezwolenie na budowę tzw. węzła drogowego Porosły
Jest zgoda na budowę ważnej dla Białegostoku inwestycji drogowej - tzw. węzła Porosły, czyli sieci połączeń na wjeździe od strony Warszawy. Trwa przetarg miasta na wybór wykonawcy.
Podpisano zezwolenie na budowę węzła Porosły
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał tzw. ZRID dla tej inwestycji. Jak mówił dziennikarzom, decyzja ta pozwala uruchomić pieniądze, które na ten projekt miasto pozyskało z programu Polska Wschodnia, a także - jak mówił - otworzyć etap realizacji tej drogi.
Wojewoda Bohdan Paszkowski mówił też, że przy wydaniu zezwolenia na tę inwestycję była szczególna sytuacja, bo to zadanie wymagało porozumień zarządców dróg, których na tym terenie - jak dodał - jest trzech głównych: miasto Białystok, samorząd województwa podlaskiego i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Powstanie m.in. wiadukt i dwupoziomowe skrzyżowania
Bohdan Paszkowski powiedział, że w decyzji (zezwoleniu na realizację) znalazły się m.in. kwestie podziału nieruchomości pod tę inwestycję.
Dotyczy ona przebudowy układu komunikacyjnego, w ramach którego powstanie w Porosłach, na wjeździe do Białegostoku, węzeł drogowy trasy S8 i drogi wojewódzkiej nr 676. Powstaną m.in. dwupoziomowe skrzyżowania, rozjazdy, wiadukt nad torami, a droga wlotowa od strony Warszawy zostanie połączona z tzw. Trasą Generalską, czyli miejską obwodnicą dla ruchu tranzytowego.
Brakuje 100 mln zł na przebudowę węzła drogowego w Porosłach
Trwa przetarg na wykonawcę tej inwestycji, wpłynęły 4 oferty, które przekraczają jednak założoną przez Białystok kwotę 140 mln zł brutto. Ceny wahają się od 239,4 mln zł do blisko 294,6 mln zł.
Pytany o to w czwartek (29.03) przez dziennikarzy prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski powiedział, że mimo wyższej ceny, miasto chce przetarg rozstrzygnąć. Zwrócił uwagę, że w razie rezygnacji samorząd straci unijne dofinansowanie.
Prezydent Tadeusz Truskolaski zwrócił uwagę, że wydanie ZRID-u nakłada pewne obowiązki np. związane z wykupem działek. Jego zdaniem, potrzebne są rozmowy z rządem i GDDKiA o partycypowaniu w kosztach takiego wykupu nieruchomości, bo - jak mówił - droga jest krajowa i poza miastem. Z jego wyliczeń wynika, że na sam wykup terenów potrzeba ok. 20 mln zł.
Tadeusz Truskolaski powiedział też, że węzeł Porosły to ważna inwestycja, która - jak mówił - domyka cały szereg najważniejszych inwestycji drogowych w mieście i likwiduje jedno z "wąskich gardeł" komunikacyjnych w Białymstoku.