Radio Białystok | Wiadomości | Ogłoszono 21 nominowanych do Podlaskiej Marki
Teatry, nowe fabryki, naturalne produkty, innowacyjne projekty, działania na rzecz seniorów czy schroniskowych psów znalazły się wśród 21 nominowanych do nagrody Podlaska Marka. Laureatów poznamy 24 kwietnia.
14. edycja prestiżowego konkursu
To 14. edycja prestiżowego konkursu, do której wpłynęło najwięcej zgłoszeń - mówił we wtorek (13.03) na konferencji prasowej, podczas której ogłoszono nominowanych do nagrody, marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński. Dodał, że było wiele ciekawych propozycji, a kapituła miała trudny wybór, komu przyznać nominację.
Do Podlaskiej Marki wpłynęło 220 zgłoszeń, a ocenę formalną przeszło 183 z nich. Zespół ekspertów, w którego skład wchodzą przedstawiciele m.in. biznesu, kultury, mediów i organizacji pozarządowych, wybrali 21 nominowanych w sześciu kategoriach.
Finaliści będą rywalizować o nagrody, które przyznane zostaną za: produkt (oddzielnie użytkowy i spożywczy), inwestycja, odkrycie, wydarzenie, kultura oraz społeczeństwo.
Podlaską Markę Konsumentów przyznają też internauci
Swoją Podlaską Markę Konsumentów przyznają też internauci, którzy od wtorku po południu będą mogli poprzez stronę internetową www.podlaskamarka.pl głosować na przedsięwzięcia i pomysły nominowane w konkursie. Internetowe głosowanie zakończy się 2 kwietnia.
W kategorii produktu użytkowy nominowane zostały: budynki wielorodzinne w technologii modułowej Unihouse, meble gabinetowe Snabb oraz rękawica do demakijażu Glov.
Wśród finalistów produktów spożywczych są: ekologiczne produkty firmy Dary Natury, produkty Spółdzielni Mleczarskiej z Łap oraz Produkty z Podlaskiej Spiżarni.
Nominowani w kategorii odkrycie to: inteligentny system powiadomień Anima, rzemieślnicze kosmetyki naturalne SVOJE oraz międzynarodowy, nagrodzony Noblem w 2017 roku w dziedzinie fizyki projekt dotyczący detekcji fal grawitacyjnych, w którym brali udział polscy naukowcy, m.in. dziekan wydziału fizyki Uniwersytetu w Białymstoku prof. Piotr Jaranowski.
Inwestycją roku może stać się fabryka firmy SaMasz w Zabłudowie, fabryka proszków mlecznych firmy Mlekovita w Wysokiem Mazowieckiem lub dworzec PKS Nova w Białymstoku.
W kategorii kultura o Podlaską Markę powalczy: Teatr Lalki i Aktora w Łomży, Zespół Pieśni i Tańca "Suwalszczyzna" oraz Białostocki Teatr Lalek.
Natomiast najlepszym wydarzeniem może stać się: Podlaskie Święto Chleba organizowane przez Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, EEC-Liderzy Przyszłości - coroczne spotkania dla młodzieży ponadgimnazjalnej z ciekawymi ludźmi organizowane przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego oraz impreza z okazji tatarskiego Święta Sabantuj przygotowywana przez Regionalne Centrum Kultury Tatarów Polskich "Asman" oraz Fundacja Tatarskie Towarzystwo Kulturalne.
W ostatniej kategorii, społeczeństwo, nominowano: Uniwersytet Zdrowego Seniora i Uniwersytet Profilaktyki Psychogeriatrycznej prowadzony przez Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Fundację Rodziny Czarneckich oraz "Psacery", czyli miejskie spacery z psami z białostockiego schroniska.
24 kwietnia odbędzie się uroczysta gala
Laureatów poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 24 kwietnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Laureaci otrzymają 10 tys. zł, statuetki oraz możliwość uczestniczenia w imprezach promocyjnych.
W ocenie Leszczyńskiego, nagroda Podlaska Marka i używanie logo, to z jednej strony promocja województwa, a z drugiej - promocja samych nagrodzonych. - To jest ten efekt synergii, żebyśmy wspólnie promowali i wtedy o województwie podlaskim będzie głośniej, a to się przełoży też na nasz rozwój - dodał marszałek.
W poprzednich edycjach konkursu o Podlaską Markę rywalizowało ponad 1 tys. produktów. W sumie otrzymało ją 60 firm, produktów, przedsięwzięć i miejsc. Statuetką nagrodzono m.in. Białowieski Park Narodowy, Uniwersytet w Białymstoku, Galerię Arsenał, mleko "Łaciate", robota edukacyjnego Photon, firmę Pronar czy festiwal Up To Date.