Radio Białystok | Wiadomości | Ponad 13,6 mln zł kosztowała budowa nowego dworca PKS Nova - otwarcie w poniedziałek
Ponad 13,6 mln zł kosztowała budowa nowego dworca spółki PKS Nova w Białymstoku. Już korzystają z niego pasażerowie, oficjalne otwarcie zaplanowano w poniedziałek (8.12). W piątek dworzec zaprezentowano dziennikarzom.
Nowy obiekt zastąpił stary, zniszczony dworzec z lat 70-tych XX w., który wyburzono. Budowa nowego trwała od marca 2017 r. Wtedy burzono stary obiekt.
Spółka PKS Nova podlega samorządowi województwa podlaskiego. Działa od stycznia 2017 r. Powstała z połączenia pięciu spółek PKS w regionie w Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach i Zambrowie. Połączenie ma - jak argumentowały wcześniej samorządowe władze województwa podlaskiego - uratować te spółki przed likwidacją.
Budynek dworca ma około 2000 m2 i 3 kondygnacje
Prezes PKS Nova Cezary Sieradzki, który oprowadził dziennikarzy po zakończonej inwestycji, poinformował, że budynek dworca ma powierzchnię około dwóch tysięcy metrów kwadratowych na trzech kondygnacjach, w tym jednej podziemnej.
Na parterze, w hali dworcowej jest ok. 900 m kw. powierzchni dla podróżnych. Do hali są cztery wejścia. Cały parter liczy 1,2 tys. m kw. W przestrzeni dla podróżnych jest poczekalnia, toalety, cztery kasy biletowe, gastronomia, kącik prasowy, powstaje także miejsce do przechowywania bagażu, winda dla niepełnosprawnych (gdyby była potrzeba wjazdu do biur spółki na piętrze).
Nie ma jeszcze wyeksponowanego rozkładu jazdy (jest zamówiony), jest tablica informująca o bieżących odjazdach, dwa zegary, pomieszczenia dla innych przewoźników (dwie firmy już będą z nich korzystać). W hali dworcowej, przy głównym wyjściu na perony będzie też docelowo monitor informacyjny o wymiarach 2,5 m na 4 m w celach reklamowych spółki i innych firm.
Na piętrze są biura spółki PKS Nova z salą konferencyjną i biura na wynajem.
15 stanowisk odjazdowych
Na zewnątrz zbudowano pięć wiat nad peronami, z których na 15 stanowiskach odjeżdżają autobusy. Jest też person przyjazdowy, gdzie autobusy przyjeżdżające do Białegostoku kończą kursy oraz miejsce, gdzie można na krótko zatrzymać się samochodem, np. kogoś podwożąc, bez konieczności dłuższego parkowania.
Na budynku dworca będą jeszcze zamontowane w grudniu i styczniu dwa podświetlane napisy: Białystok. Jeden od strony peronów, drugi na ulicy Bohaterów Monte Cassino, przy której znajduje się dworzec.
Możliwe nawet 1000 odjazdów dziennie
Prezes Sieradzki poinformował, że z dworca może się odbywać dziennie ok. tysiąca odjazdów, takie są możliwości techniczne. Obecne wykorzystanie - w stosunku do tych możliwości - to ok. 30-40 proc. Prezes PKS Nova dodał, że takie możliwości są po to, by próbować zachęcać do korzystania z dworca także innych przewoźników. Miałoby to - jak mówi - "ucywilizować" ruch autobusów w rejonie dworca.
W ramach inwestycji powstało także nowe zaplecze techniczne firmy PKS Nova z nowoczesną myjnią, sześcioma stanowiskami do naprawy autobusów, zapleczem socjalnym dla pracowników, magazyny.
2 miliony pasażerów rocznie a może jeszcze więcej
Sieradzki poinformował, że stary dworzec PKS w Białymstoku obsługiwał rocznie ok. 2 mln pasażerów. "Mamy nadzieję, ze ten dworzec obsłuży przynajmniej tyle samo pasażerów, jeżeli nie więcej" - dodał.
Spółka PKS Nova ma 470 autobusów, które wożą pasażerów na 540 liniach, w tym ok. 20 dalekobieżnych. Rocznie autobusami tej spółki jeździ rocznie ok. 6 mln pasażerów - poinformował Sieradzki.
Nowy dworzec powstał w ramach inwestycji firmy Budner sp. z o.o, z którą na początku marca 2017 r. władze PKS Nova podpisały akt notarialny w tej sprawie. Jak tłumaczyły wtedy władze Podlaskiego, pieniądze na dworzec wyłożył inwestor (Budner sp. z o.o. wybrany w przetargu) w zamian za nabycie prawa do wieczystego użytkowania połowy z 4 ha należących do dawnego PKS Białystok. Na tych terenach firma buduje galerię handlową, jeden market już działa. Pozostały teren został własnością PKS i tam powstał nowy dworzec i stacja obsługi.