Radio Białystok | Wiadomości | Latem ma być podpisana umowa na budowę S61 Via Baltica Suwałki-Budzisko
Latem GDDKiA w Białymstoku chce podpisać umowę z wykonawcą budowy odcinka S61 Via Baltica od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Najtańszą ofertę w przetargu - ok. 605 mln zł - złożyło włosko-szwajcarskie konsorcjum z liderem - Impresa Pizzarotti.
Oferty na budowę od 608 do 914 mln zł
W piątek (24.03) otwarto przetargowe oferty. O kontrakt ubiega się dziewięciu oferentów. Najwyższą ofertę w wysokości 914 mln zł, która jest o 309 mln zł droższa od najtańszej, złożyła włoska firma Astaldi - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski.
Odcinek z Suwałk do Budziska ma mieć 24,2 km
Odcinek Via Baltica od Suwałk do Budziska, wraz z obwodnicą miejscowości Szypliszki, ma mieć 24,2 km. Będzie - podobnie jak cała planowana Via Baltica - drogą ekspresową wykonaną w technologii betonu cementowego. Planowane są dwa tzw. węzły drogowe: Suwałki Północ oraz Szypliszki (wraz z obwodnicą Szypliszek), przewidziane są cztery miejsca obsługi podróżnych.
W ramach inwestycji ma być również przebudowana już istniejąca sieć dróg w zakresie dotyczącym kolizji z przyszłą ekspresówką, powstaną również drogi dojazdowe - informowali wcześniej drogowcy.
Realizacja inwestycji ma trwać około 2,5 roku
S61 z Suwałk do Budziska ma powstać do 2020 r. W ciągu dziesięciu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą ma powstać projekt tej inwestycji, wykonawca powinien również uzyskać zezwolenie na realizację tej drogi. Wszystkie startujące w przetargu firmy zaproponowały najkrótszy możliwy czas realizacji, ok. 2,5 roku.
Cena oraz czas wykonania są dwoma głównymi kryteriami branymi pod uwagę w wyborze wykonawcy.
Jak wcześniej podawała GDDKiA, inwestycja będzie realizowana ze środków UE; jest umowa na dofinansowanie tego przedsięwzięcia ze środków programu CEF (Connect Europe Facility).
S61 to jedna z części Via Baltica
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie.
Trwa budowa obwodnicy Suwałk, która również jest fragmentem Via Baltica.
Wkrótce kolejne przetargi na fragmenty Via Baltica
Jeszcze w marcu - jak zapowiedział w ostatnich dniach wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit - ma być ogłoszony przetarg na budowę w ciągu S61 Via Baltica obwodnicy Łomży (z podziałem na dwa zdania).
W kwietniu mają być natomiast otwarte oferty w dwóch ogłoszonych w lutym 2017 r. przetargach na fragmenty Via Baltica na podlaskich odcinkach na północ od Łomży: od węzła Kolno do Szczuczyna (łącznie 34,5 km). Chodzi o zadania: węzeł Kolno -Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski-Szczuczyn (18 km).
Z węzłem Kolno w przyszłości ma się łączyć zarówno obwodnica Łomży, jak i mająca powstać druga nitka już istniejącej obwodnicy Szczuczyna. W marcu GDDKiA podała listę pięciu firm i konsorcjów, które chcą zaprojektować i zbudować drugą nitkę szczuczyńskiej obwodnicy oraz zaproponowane przez nie przetargowe ceny; formalnie przetargu jeszcze nie rozstrzygnięto.