Radio Białystok | Wiadomości | Białystok: 451,5 mln zł na dwie duże inwestycje drogowe

Białystok: 451,5 mln zł na dwie duże inwestycje drogowe

24.11.2016, 17:40, akt. 18:24

Umowa na inwestycje drogowe, foto: Dawid Gromadzki, źródło: UM Białystok
Umowa na inwestycje drogowe, foto: Dawid Gromadzki, źródło: UM Białystok

Dwie duże inwestycje drogowe w Białymstoku, które są fragmentem obwodnicy miejskiej, będą kosztować 451,5 mln zł. W czwartek (24.11) podpisano umowy z wykonawcą, czyli z firmą Budimex. Z unijnego programu Polska Wschodnia na ten cel trafi 347,2 mln zł.

Dzięki dotacjom powstanie w sumie 10,6 km tzw. Trasy Niepodległości (ul. Aleja Niepodległości, ul. I.J. Paderewskiego i ul. K. Ciołkowskiego) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Budimex wygrał przetargi na oba projekty, podpisano trzy kontrakty. Inwestycje mają się zacząć jeszcze w tym roku, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2018 r.

Cała obwodnica miejska ma mieć ok. 30 km

Gotowe są już zrealizowane wcześniej inwestycje - tzw. Trasa Generalska (ul. Kleeberga, Maczka i Andersa), ul. Narodowych Sił Zbrojnych i pierwsza część ul. Ciołkowskiego.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski powiedział dziennikarzom, że inwestycje w ramach podpisanych umów, zwłaszcza budowa Trasy Niepodległości, to "kontynuacja" tego, co było budowane w Białymstoku w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Prace dotyczące tzw. Trasy Niepodległości tworzą - jak mówił - wewnętrzny "pierścień komunikacyjny", by można było "promieniście" dojeżdżać do miasta.

Będzie łatwiejszy dojazd do centrum

Prezydent podkreślił, że obwodnica odciąży przede wszystkim tunel pod torami kolejowymi im. gen. Augusta Emila Fieldorfa "Nila", bo pozwoli kierowcom łatwiej dojechać do centrum od strony zachodniej. "Jednocześnie odciąży dwie ulice: Sikorskiego i ulicę Hetmańską (...) i znacząco usprawni komunikację w naszym mieście" - mówił Truskolaski.

Przypomniał, że na budowę Trasy Niepodległości nie zgadzała się część mieszkańców, ale - zaznaczył - miasto realizuje inwestycje z myślą o wszystkich mieszkańcach i cała procedura odbywa się zgodnie z prawem.

"Tymi trzema kontraktami kończymy tak naprawdę proces inwestycyjny, wieloetapowy, dzięki któremu mieszkańcom Białegostoku będzie łatwiej poruszać się między dzielnicami, łatwiej dojeżdżać do pracy, do szkół" - powiedział zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński. Dodał, że mieszkańcom sąsiednich gmin łatwiej też będzie poruszać się po Białymstoku z pominięciem centrum.

Prace będą prowadzone tak, by uciążliwości dla mieszkańców były jak najmniejsze

Cezary Łysenko z firmy Budimex powiedział, że prace budowlane będą prowadzone tak, by uciążliwości dla mieszkańców były jak najmniejsze. "To są trudne inwestycje przebiegające przez środek miasta" - dodał.

Wiceprezydent Poliński podkreślił, że ulica Ciołkowskiego ma duże znaczenie dla gospodarki. Jest bowiem położona w pobliżu terenów inwestycyjnych i podstrefy Białystok Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dlatego zapewnienie dobrej komunikacji do tych terenów jest ważne.

"Trasa Generalska, Trasa Niepodległości, ulica Ciołkowskiego to nie są drogi przeznaczone dla ruchu tranzytowego, który w tej chwili odbywa się przez Białystok. To zadanie ma do zrealizowana Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zarówno południową obwodnicę, jak i północną obwodnicę Białegostoku, i tam docelowo ten ruch tranzytowy powinien się odbywać" - podkreślił Poliński. (PAP, oprac. sk)


PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz



ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok