Radio Białystok | Wiadomości | Augustów potrzebuje impulsu dla rozwoju turystyki uzdrowiskowej
Potrzebne są nowe inwestycje i dobry marketing, dzięki temu turystyka uzdrowiskowa w Augustowie mogłaby się dynamicznie rozwinąć. O tym co należy zrobić w tym kierunku rozmawiali specjaliści i samorządowcy. Swoimi doświadczeniami podzielili się także goście z Białorusi i Litwy.
Jak podkreśla Anna Catsiun z Informacji Turystycznej w Druskiennikach, właśnie działalność uzdrowiskowa sprawiła, że miasto prężnie się rozwinęło. W ciągu ostatnich 15 lat ponad 7- krotnie wzrosła liczba turystów, która korzysta z bogatej oferty Druskiennik. Z turystyki przez cały rok żyje większość mieszkańców tego miasta.
Augustów ma pod tym względem jeszcze wiele do zrobienia.
Początek już jest, bo rozpoczęła się modernizacja budynku sanatorium - wyjaśnia pełnomocnik burmistrza miasta do spraw uzdrowiska Tomasz Ołdytowski. Liczy, że za tym przykładem, pojawią się także inni inwestorzy. To, oraz walory klimatyczne i przyrodnicze powinny ożywić turystykę uzdrowiskową w mieście zauważa.
Romuald Ziółkowski z Politechniki Białostockiej, prowadził badania, żeby określić jaki wpływ na rozwój turystyczny Augustowa ma fakt, że na jego terenie istnieje sanatorium uzdrowiskowe. Okazuje się, że niewielu turystów zdaje sobie z tego sprawę. Doceniają jednak klimat Augustowa, który sprzyja wypoczynkowi.
Niestety miejscowi, zwykle uznają obecność strefy uzdrowiskowej za niepożądaną, bo do tej pory hamowała rozwój gospodarczy miasta. Teraz to uległo zmianie. Dzięki działaniom władz Augustowa, miasto w ubiegłym roku zostało podzielone na dzielnice, z wyodrębnieniem strefy uzdrowiskowej. To pozwolili na rozwój przedsiębiorczości, bo do tej pory przepisy związane ze uzdrowiskiem to ograniczały.
Potrzebne nowe usługi, np. medycyna estetyczna
Ale żeby turystyka zdrowotna się prężnie w Augustwoie rozwijała, konieczne jest do tego także uzupełnienie oferty - dodaje Eugenia Panfiluk z Politechniki Białostockiej. Konieczne jest wprowadzenie m. in. propozycji z dziedziny medycyny estetycznej i typowo komercyjnej. Jak wyjaśnia, tylko około 30% biur podróży w Polsce ma w swojej ofercie pakiety turystyki zdrowotnej. I tu potrzebny jest dobry marketing, który przyciągnie do Augustowa potencjalnych kuracjuszy. Dzięki tym działaniom, miasto mogłoby przyciągać ofertą przez cały rok nie tylko w sezonie letnim.
W województwie podlaskim status uzdrowiskowy mają dwie miejscowości, Augustów oraz Supraśl. (ik/koi)