Radio Białystok | Magazyny | W cyfrowym świecie | "Dzieci w wirtualnej rzeczywistości" - audycja Marty Nazarko
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Internet to nieodłączny element naszego życia, a młodzi ludzie nie znają czasów bez internetu. I choć cyfrowy świat przynosi wiele korzyści, to nie można zapominać o zagrożeniach takich jak np. uzależnienie, hejt czy dostęp do nieodpowiednich treści.
By chronić dzieci i młodzież przed tymi i innymi zagrożeniami, rodzice i nauczyciele mogą korzystać z różnych rozwiązań technologicznych, ale też szkoleń, warsztatów czy programów przygotowanych m.in. przez Ministerstwo Cyfryzacji, NASK, Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Ale przede wszystkim - jak podkreślają specjaliści - o tych wszystkich zagrożeniach trzeba rozmawiać.
Niemal codziennie dowiadujemy się, że ktoś padł ofiarą internetowych oszustów lub miał styczność z osobami próbującymi wyłudzić dane osobowe.
Internet daje wiele możliwości. Jednak korzystanie z niego wymaga zachowania ostrożności. Dotyczy to osób w różnym wieku, ale przede wszystkim seniorów, którzy z cyfrowym światem zetknęli się często już po przejściu na emeryturę.
Z roku na rok przybywa usług publicznych, z których możemy korzystać przez internet. To już np. mDowód osobisty, mPojazd, mLegitymacja Studencka, Internetowe Konto Pacjenta, eRecepta czy ePodatki.
Celem jest to, by jak najwięcej osób mogło biegle i bezpiecznie poruszać się w internecie i aplikacjach. W 2035 r. przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe ma mieć 85 proc. Polaków - takie są założenia rządowej strategii cyfryzacji.
Liczba specjalistów ICT w Polsce w 2035 r. ma osiągnąć poziom 1,5 mln, z czego 35 proc. mają stanowić kobiety. Dlaczego tak ważne jest, by właśnie kobiety zdobywały te kompetencje? Jak je do tego przekonać?
Załatwianie spraw urzędowych, dostęp do kultury i rozrywki, zakupy, komunikowanie się. To tylko niektóre możliwości, jakie dają nam nowe technologie. Ale wraz z ich rozwojem będziemy musieli zdobywać kolejne umiejętności, bo bez nich grozi nam wykluczenie cyfrowe, a z czasem - społeczne.