Radio Białystok | Magazyny | W cyfrowym świecie | "cyfryzacja.gov.pl, e-usługi publiczne" - audycja Ryszarda Minko, współpraca - Tomasz Kaźmierski Polskie Radio PiK
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Z roku na rok przybywa usług publicznych, z których możemy korzystać przez internet. To już np. mDowód osobisty, mPojazd, mLegitymacja Studencka, Internetowe Konto Pacjenta, eRecepta czy ePodatki.
Jak wynika z projektu Strategii Cyfryzacji Polski, w ciągu najbliższej dekady wszystkie sprawy urzędowe powinny być załatwiane elektronicznie. W tym czasie 85 proc. obywateli powinno mieć przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe, a 20 milionów Polaków będzie mieć portfel tożsamości cyfrowej. Rozwijana ma być też aplikacja mObywatel, w której do 2035 r. powinny się znaleźć wszystkie kluczowe e-usługi.
Internet to nieodłączny element naszego życia, a młodzi ludzie nie znają czasów bez internetu. I choć cyfrowy świat przynosi wiele korzyści, to nie można zapominać o zagrożeniach takich jak np. uzależnienie, hejt czy dostęp do nieodpowiednich treści.
Celem jest to, by jak najwięcej osób mogło biegle i bezpiecznie poruszać się w internecie i aplikacjach. W 2035 r. przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe ma mieć 85 proc. Polaków - takie są założenia rządowej strategii cyfryzacji.
Liczba specjalistów ICT w Polsce w 2035 r. ma osiągnąć poziom 1,5 mln, z czego 35 proc. mają stanowić kobiety. Dlaczego tak ważne jest, by właśnie kobiety zdobywały te kompetencje? Jak je do tego przekonać?
Załatwianie spraw urzędowych, dostęp do kultury i rozrywki, zakupy, komunikowanie się. To tylko niektóre możliwości, jakie dają nam nowe technologie. Ale wraz z ich rozwojem będziemy musieli zdobywać kolejne umiejętności, bo bez nich grozi nam wykluczenie cyfrowe, a z czasem - społeczne.