Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Ikony-relikty na nowej wystawie Muzeum Ikon w Supraślu [zdjęcia]
XVI-, XVII- i XVIII-wieczne ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń można od piątku oglądać na nowej wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku. W "Sali Podlasie" prezentowane są m.in. unikatowe XVII-wieczne ikony z prawosławnego monasteru w Supraślu.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
XVI-, XVII- i XVIII-wieczne ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń można od piątku oglądać na nowej wystawie stałej w Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku. W "Sali Podlasie" prezentowane są m.in. unikatowe XVII-wieczne ikony z prawosławnego monasteru w Supraślu.
Muzeum Ikon działa w zabudowaniach męskiego klasztoru prawosławnego pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu, jest oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. W swoich zbiorach posiada jedną z najbogatszych w Polsce kolekcję ikon z XVIII, XIX i XX wieku, a także unikatowe XVI-wieczne freski pochodzące ze zburzonej w 1944 roku cerkwi znajdującej się na terenie klasztoru (obecnie zrekonstruowanej).
Z okazji przypadającego w tym roku 70-lecia Muzeum Podlaskiego, w piątek w Muzeum Ikon została otwarta nowa tematycznie część ekspozycji "Sala Podlasie".
Jak powiedziała kierownik Muzeum Ikon Ewa Zalewska, powstanie tej ekspozycji było bardzo naturalne i - jak podkreśliła - "ma uzmysłowić wartość tego, co Podlaskie ma".
Dzięki temu osoba odwiedzająca muzeum, będzie mogła zapoznać się ze złożonością historyczną tego regionu poprzez sztukę cerkiewną, ale też ikony, które pokazują spektrum złożoności. Trzeba też pamiętać o tym, że Podlaskie zawsze było miejscem, gdzie współistniały religie, kultury
- powiedziała Zalewska. Dodała, że prezentowane na wystawie ikony to ikony-relikty, jedyne zachowane ikony z nieistniejących już podlaskich świątyń w Supraślu i Czyżach.
Powstanie wystawy było możliwe dzięki pozyskaniu do zbiorów muzeum dwóch unikatowych XVII-wiecznych ikon z monasteru w Supraślu, które są głównym punktem wystawy. Zostały one zakupione z dotacji ze środków resortu kultury i podlaskiego urzędu marszałkowskiego.
XVII-wieczne ikony przedstawiają wizerunki Świętego Archanioła Michała i Proroka Arona. Jak mówiła wcześniej Zalewska, ikony-relikty pochodzące z monasteru Supraślu, powracają "do siebie". Ikony odkryte zostały kilka lat temu w cerkwi św. Mikołaja w Topilcu (powiat białostocki), w kaplicy cmentarnej. Zalewska dodała, że z dotychczasowych badań udało się ustalić, iż ikony powstały w tym samym czasie, a do parafii w Topilcu trafiły najprawdopodobniej dlatego, iż na początku XX wieku przymierzano się, by wymienić te XVII-wieczne ikony w ikonostasie.
Drugim zespołem ikon na wystawie są ikony pochodzące z nieistniejącej drewnianej cerkwi w Czyżach pw. Zaśnięcia NMP. Jak mówiła Zalewska, zespół ikon z Czyż jest unikatowym dziedzictwem artystycznym związanym z dziejami Cerkwi na Podlasiu. "Parafia w Czyżach funkcjonująca jako jedna z najstarszych na tych terenach przeszła drogę historyczną poprzez prawosławie, przyjęcie unii i restytucję prawosławia" - dodała. Na wystawie będzie można zobaczyć zachowane ikony-relikty z XVI, XVII i XVIII wieku.
"Sala Podlasie" została otwarta w ramach "7 muzealnych weekendów na 70-lecie Muzeum Podlaskiego w Białymstoku", podczas których przez cały rok były prezentowane różne oddziały Muzeum Podlaskiego. W ten weekend, 6-8 grudnia, atrakcje przygotowało Muzeum Ikon.
W niedzielę (8.12) o 11:00 odbędzie się wykład o historii przemian religijno-społecznych pogranicza w kontekście zachowanych reliktów z podlaskich świątyń. Prelekcję wygłosi Piotr Chomik, prof. Uniwersytetu w Białymstoku.
21 listopada w Heliosie w Alfie w Białymstoku o 18:30 odbędzie się pokaz filmu "Simona Kossak" z udziałem twórców. Swój udział potwierdzili, m.in. Sandra Drzymalska - odtwórczyni tytułowej roli i Adrian Panek - reżyser filmu.
O nowy obraz wzbogaciła się kolekcja Muzeum Okręgowego w Suwałkach. Do zbiorów dołączył obraz pochodzącego z Suwalszczyzny Mariana Murawskiego.
Jak nastolatkowie wkraczają w wiek męski? Kto im w tym towarzyszy? I dokąd może zaprowadzić droga do dorosłości? Odpowiedź w spektaklu "Tschick" w białostockim Teatrze Dramatycznym, nad którym pracują aktorzy wraz z reżyserem.
W Galerii Arsenał Elektrownia pachnie starym drewnem, bo najnowsza ekspozycja litewskiego artysty Augustasa Serapinasa nawiązuje do drewnianej historii Białegostoku. I do tego jak uznawać własne ludowe dziedzictwo, nie redukując go do stereotypu wiejskiej przeszłości.
Jakie znaczenie ma słowo magia? Na przykład magia Podlasia - to mistyczny świat, lokalne niematerialne dziedzictwo, czy przestrzeń pogańskich spirytystycznych działań i okultyzmu? Takie pytania stawia Michał Chomiuk w swojej książce "Z puszczy i bagien...".
Widzowie żywo reagowali na to co działo się na scenie - był śmiech, było wzruszenie w finałowej scenie i były głośne odpowiedzi na zadawane przez aktorów pytania. Tak było podczas spektaklu "Marvin" w Białostockim Teatrze Lalek.
Przez ostatnie kilka miesięcy przechodziłem serialowy kryzys. Co rusz zmieniałem platformy streamingowe, by znaleźć coś, co totalnie mnie zafascynuje i zmusi do obejrzenia serialu w jeden dzień (bo takie maratony czasami mi się zdarzały). Dlatego z ulgą obejrzałem pierwszy odcinek serialu "Sprostowanie" (w oryginalne: "Disclaimer"), wiedząc od razu, że będzie...
"Tańczyć Konrada" tak Teatr Wierszalin nazywa pokazy teatralne, wystawy, koncerty, prelekcje i spotkania artystów z publicznością. Rok temu projekt prezentowano w Japonii - tym razem rusza do Wilna.
Tu przyjeżdżała cała śmietanka towarzyska ówczesnej XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej. Król August III z małżonką, król August Poniatowski już po śmierci Jan Klemensa, bo wtedy chętniej odwiedzał swoją siostrę - Izabellę z Poniatowskich Branicką. Mowa o choroskiej siedzibie, czyli obecnym Muzeum Wnętrz Pałacowych wraz z budynkami.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz