Radio Białystok | Muzyczne | !pod powierzchnią! | Seasonal z 13.albumem "Internal Field" !pod powierzchnią!
Otwieramy kolejny rozdział w osobistym pamiętniku Seasonala. !pod powierzchnią! prapremiera 13. albumu tego multiinstrumentalisty i kompozytora z Białegostoku, laureata "Niebieskiego mikrofonu".
"Internal Field" mówi o "wewnętrznych, osobistych przestrzeniach. Bo wcale nie jest powiedziane, że podróż to zawsze fizyczne przesunięcie się z punktu A do punktu B na osi czasu. Czasem można ciekawie pozwiedzać siebie i znaleźć tam odpowiedzi na wiele pytań. W dobie relacji i pokazywania dla świata "gdzie to się nie było" nie można nie odnieść wrażenia, że zjawisko jest niekompletne. Widzimy tylko zamrożoną sekundę w dopieszczonej scenografii, nie wiedząc co tak naprawdę dzieje się w środku relacjonujących. Ta refleksja była w pewnym sensie motorem powstawania muzyki".
Porozmawiamy o trendzie poszukiwania drogi na skróty na wielu frontach, również tworzenia utworów i o tym, że "człowiek składa się w 78% z wody, co nie znaczy, że musi tak samo się zachowywać, czyli... płynąć najprostszą dlań drogą". Czy "Internal Field" czasem bywa... infernal field czy raczej celestial?
Słuchamy przedpremierowo płyty VBS-a "Electrokolor", znowu z rapem egzystencjalnym, wciąż o problemach. Rozmawiamy też o 18. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych "Żubroffka" - co oznacza wkroczenie w pełnoletniość na skraju podlaskiego świata?
Piosenki o historiach, które wydarzyły się w taksówkach, o taksówkarzach, świecie widzianym z okna ich aut. O swoich doświadczeniach opowiadają białostoccy taksówkarze: Jerzy Krupicki, Mariusz Sztok, Piotr Świergalski (również kiedyś radiowiec, a dziś działacz w Stowarzyszeniu Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro") i Krzysztof Kiziewicz, który...
Jak to się dzieje, że w czasie krótkiego kursu taksówką jesteśmy w stanie powiedzieć kierowcy więcej niż komuś bliskiemu? Co powoduje, że czasem też taksówkarz się otwiera? A kiedy milczymy? O czym? Jakie historie o mieście, zwłaszcza nocnym, ale i Polsce usłyszał od taksówkarzy Łona (i producentka wykonawcza Zuza Głowacka)?
Jak dźwiękami, muzyką i nagraniami terenowymi opowiedzieć o konkretnej przestrzeni? Próbuje to robić od lat Pracownia Muzyki Miejsca Fundacji Pogranicze w Sejnach.
Mieć czy być? Kto zadaje dziś takie pytania? Oprócz Artura Rojka zaczytanego niegdyś w Erichu Frommie? Zespół Muzyka Końca Lata wciąż pyta, aktualizując co chwila młodzieńcze ideały. Jak je zachować po 40-tce? Jeśli "być", to co się z tym wiąże w 3. dekadzie XXI wieku?
Pamiętacie chłopaka z gitarą, który śpiewa proste, sugestywne historie o relacyjach i żivocie, a przy tym "mówi nawiasem i niewyraźnie"? Janek Smakołyk zamroził się, jak na razie, z solową twórczością, ale reinkarnuje się w duetach.
Jak brzmią Kurpie Zielone elektronicznie? A jak nowe kompozycje Miss God m.in. z tekstem Goethe'go?
Prowadzący:
Andrzej Bajguz