To najbardziej energetyczno-filmowo-muzyczna osiemnastka w tej części Europy - 18. Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych "Żubroffka" (4-8 grudnia w Białymstoku). Co oznacza wkroczenie w pełnoletniość na skraju podlaskiego świata, gdzie w midnight shortach możesz pójść na Dojki pomorsować, przez "Okno na Wschód" zobaczyć portrety młodości i awangardowe klipy oraz Piernikowskiego i Doriana Concepta z sędziwą Alicją w krainie czarów z 1915 r.?
Ps. w terminologii biblijnej 18 oznacza niewolę, ucisk i ograniczenie, ale powtórzona dwukrotnie, jak w przypadku liczby anioła 1818, oznacza wyzwolenie i wolność. W numerologii jest symbolem szczęścia, błogosławieństw i miłości.
Opowiadają o tym: Maciej Rant i Krzysztof Sienkiewicz. Jeden to Żubr, drugi to Offka ;)
Słuchamy też przedpremierowo płyty VBS-a "Electrokolor", znowu z rapem egzystencjalnym, wciąż o problemach ("znam wszystkie etapy gry w balecie, życiu, ośce, byłem kotem, byłem osłem, byłem hated i na propsie"), ale do tanecznego vibe'u, bo VBS gra o wszystko i mocno podkreśla swoją podlaskość. Ogrywa światowe szlagiery ("Lady hear me tonight", "Voulez-vouz voucher avec moi") i dodaje im białostocką treść ze wsparciem lokalsów: Fiłonia, Agaty Galent, tiktokera Kolorka.
VBS wie co jest piekłem dla djów, dlaczego od rejwów woli ballady i co ważnego lokalnie wydarzyło się w China town.
Piosenki o historiach, które wydarzyły się w taksówkach, o taksówkarzach, świecie widzianym z okna ich aut. O swoich doświadczeniach opowiadają białostoccy taksówkarze: Jerzy Krupicki, Mariusz Sztok, Piotr Świergalski (również kiedyś radiowiec, a dziś działacz w Stowarzyszeniu Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro") i Krzysztof Kiziewicz, który...
Jak to się dzieje, że w czasie krótkiego kursu taksówką jesteśmy w stanie powiedzieć kierowcy więcej niż komuś bliskiemu? Co powoduje, że czasem też taksówkarz się otwiera? A kiedy milczymy? O czym? Jakie historie o mieście, zwłaszcza nocnym, ale i Polsce usłyszał od taksówkarzy Łona (i producentka wykonawcza Zuza Głowacka)?
Jak dźwiękami, muzyką i nagraniami terenowymi opowiedzieć o konkretnej przestrzeni? Próbuje to robić od lat Pracownia Muzyki Miejsca Fundacji Pogranicze w Sejnach.
Mieć czy być? Kto zadaje dziś takie pytania? Oprócz Artura Rojka zaczytanego niegdyś w Erichu Frommie? Zespół Muzyka Końca Lata wciąż pyta, aktualizując co chwila młodzieńcze ideały. Jak je zachować po 40-tce? Jeśli "być", to co się z tym wiąże w 3. dekadzie XXI wieku?
Pamiętacie chłopaka z gitarą, który śpiewa proste, sugestywne historie o relacyjach i żivocie, a przy tym "mówi nawiasem i niewyraźnie"? Janek Smakołyk zamroził się, jak na razie, z solową twórczością, ale reinkarnuje się w duetach.
Jak brzmią Kurpie Zielone elektronicznie? A jak nowe kompozycje Miss God m.in. z tekstem Goethe'go?
Prowadzący:
Andrzej Bajguz