Radio Białystok | Muzyczne | !pod powierzchnią! | Raper Szczytek i muzyczne podsumowanie 2023 na świecie z Łukaszem Komłą !pod powierzchnią!
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Czy hasło "therapy" jest kluczem otwierającym muzykę na świecie 2023? Jeśli tak to "do" i "od" czego?
Sprawdzamy to w podsumowaniu z Łukaszem Komłą (Nowamuzyka.pl, Polyphonia, Płyty - niesłuchane), który destyluje muzyczny ekstrakt z tego okresu.
A jako, że zaczynamy rozmowy z tegorocznymi finalistami "Niebieskiego mikrofonu" też spotkanie z białostockim raperem i producentem Szczytek - dowiemy się na jaki Mount Everest się on wspina, co nam mówią nasze duchy i jaki chaos towarzyszy nam wszystkim?
i jeszcze apel Łukasza w trosce m.in. o przyszłość dziennikarstwa muzycznego i artystów.
____________________
(...)
Najczęściej w tego typu podsumowaniach znajdziecie piętrzące się analizy rozbebeszające rynek muzyczny (o ile wciąż coś takiego istnieje?), czyli mniej więcej kto ile zarobił na sprzedaży płyt, rozpychającej się AI, skandalach, kontrowersyjnych wypowiedziach artystów i wielu innych problemach pierwszego świata. Wiem, miło jest podywagować nad czymś odległym i jakoś tam bezpiecznym. Mnie jednak interesuje to, co funkcjonuje głębiej lub jest właśnie przysłaniane uroczą zasłoną „wielkich wydarzeń”.
Choć w mojej wypowiedzi czuć kroplę goryczy, to mimo wszystko chciałbym życzyć sobie i innym osobom piszącym o muzyce w Polsce aby pojawiły się optymistyczne zmiany, żeby doszło do szerszych przeformułowań w strukturach na różnych szczeblach, w myśleniu oraz w traktowaniu poważnie dziedziny sztuki jaką jest muzyka. Piszę te słowa szczególnie w trosce o artystów / artystki oczywiście spoza głównego strumienia, często funkcjonujących w swoich niewielkich niszach gatunkowych, a jakże fascynujących, ożywczych i twórczych. Niech w końcu upadną nasze wręcz narodowe (choć nie są to tylko typowo polskie fenomeny w branży muzycznej) cechy, czyli kolesiostwo i nepotyzm. Niech młodzi dziennikarze i dziennikarki będą traktowani na czysto ludzkich zasadach, a ich nazwisko – lub właśnie jego brak – czy pochodzenie nie będą przeszkodami w tym, aby otrzymać łaskawy cień nadziei na możliwość zaistnienia w polskich mediach muzycznych. Niech pękną układy, dodatkowo wspierane politycznymi koneksjami, i niech w końcu nowe władze Ministerstwa Kultury opracują programy dbające o przestrzenie rozwijające kulturę muzyczną.
Niech w końcu zacznie się dbać o godziwe wynagrodzenie za pracę, jaką jest np. krytyka muzyczna i dziedziny pokrewne. Potrzebne jest ogromne wsparcie, przewartościowanie, pogrzebanie hipokryzji i wyrwanie z ziemi mocno wrośniętych betonowych słupów wzajemnych układów. Wiem, że to życzeniowe myślenie i truizmy, ale pozostanę w przekonaniu, że głośno wypowiedziane pragnienia mają większą moc oddziaływania. Niech nadejdzie coś dobrego!".
Jak Niczos odnajduje się w "nadmorskim charakterze" muzyki Antoniny Car, a w jaki sposób Antonina potraktowała instrumentami akustycznymi i elektroniką śpiew tradycyjny Niczos?
Otwieramy kolejny rozdział w osobistym pamiętniku Seasonala. !pod powierzchnią! prapremiera 13. albumu tego multiinstrumentalisty i kompozytora z Białegostoku, laureata "Niebieskiego mikrofonu".
Słuchamy przedpremierowo płyty VBS-a "Electrokolor", znowu z rapem egzystencjalnym, wciąż o problemach. Rozmawiamy też o 18. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych "Żubroffka" - co oznacza wkroczenie w pełnoletniość na skraju podlaskiego świata?
Piosenki o historiach, które wydarzyły się w taksówkach, o taksówkarzach, świecie widzianym z okna ich aut. O swoich doświadczeniach opowiadają białostoccy taksówkarze: Jerzy Krupicki, Mariusz Sztok, Piotr Świergalski (również kiedyś radiowiec, a dziś działacz w Stowarzyszeniu Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro") i Krzysztof Kiziewicz, który...
Jak to się dzieje, że w czasie krótkiego kursu taksówką jesteśmy w stanie powiedzieć kierowcy więcej niż komuś bliskiemu? Co powoduje, że czasem też taksówkarz się otwiera? A kiedy milczymy? O czym? Jakie historie o mieście, zwłaszcza nocnym, ale i Polsce usłyszał od taksówkarzy Łona (i producentka wykonawcza Zuza Głowacka)?
Jak dźwiękami, muzyką i nagraniami terenowymi opowiedzieć o konkretnej przestrzeni? Próbuje to robić od lat Pracownia Muzyki Miejsca Fundacji Pogranicze w Sejnach.
Mieć czy być? Kto zadaje dziś takie pytania? Oprócz Artura Rojka zaczytanego niegdyś w Erichu Frommie? Zespół Muzyka Końca Lata wciąż pyta, aktualizując co chwila młodzieńcze ideały. Jak je zachować po 40-tce? Jeśli "być", to co się z tym wiąże w 3. dekadzie XXI wieku?
Prowadzący:
Andrzej Bajguz