Czy warto wybrać opony run flat? Proponowane modele na nadchodzący sezon

[Artykuł sponsorowany]

20.02.2025, 08:40, akt. 21.02.2025, 08:41


Czy warto wybrać opony run flat? Proponowane modele na nadchodzący sezon
Czy warto wybrać opony run flat? Proponowane modele na nadchodzący sezon

Opony z systemem run flat mogą znacząco podnieść bezpieczeństwo użytkowania samochodu. System umożliwia kontynuowanie jazdy po przebiciu i całkowitej utracie powietrza w kole. W efekcie pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji związanych z awarią opony podczas jazdy. Korzystanie z opon typu run flat wiąże się jednak z pewnymi minusami. Jakie modele opon wykorzystują to rozwiązanie i czy warto na nie postawić?

Jak działa system run flat?

W przeważającej większości obecnie stosowane systemy run flat opierają się na dodatkowej warstwie gumy umieszczonej na wewnętrznej stronie ściany bocznej opony. Gdy dojdzie do utraty ciśnienia w kole – np. przez przebicie, to ciężar pojazdu może oprzeć się na ścianach bocznych wzmocnionych dodatkowo gumą. Dzięki temu samochód może kontynuować jazdę bez powietrza przez około 80 km, z prędkością do 80 km/h – w zależności od producenta. Opony wykorzystujące system run flat o takim działaniu są dostępne na www.sklepopon.com/opony/runflat.

Starsze rozwiązanie, które nie jest obecnie wykorzystywane, polegało na zastosowaniu tzw. pierścienia nośnego, na którym opierał się ciężar samochodu. Wyróżnia się także nowsze podejście, polegające na stosowaniu specjalnej warstwy uszczelniającej zamiast wzmocnień. Wówczas przebicie jest natychmiast zaklejane samoczynnie, co uniemożliwia dalszą ucieczkę powietrza. Z uwagi na to, że w tym wypadku jazda bez powietrza nie jest możliwa, nazwa „run flat” czyli w wolnym tłumaczeniu z angielskiego właśnie „jazda bez powietrza”, nie jest tutaj do końca odpowiednia.

Jakie są zalety korzystania z opon wyposażonych w run flat?

Korzystanie z opon run flat niesie ze sobą zalety takie jak:

  • brak konieczności natychmiastowej wymiany koła – np. w niebezpiecznych miejscach jak autostrady;
  • zminimalizowane ryzyko utraty panowania nad samochodem w przypadku przebicia podczas szybkiej jazdy;
  • brak potrzeby wożenia koła zapasowego;
  • wyższa odporność opony na uszkodzenia – np. spowodowane uderzeniem kołem w dziurę w jezdni;
  • obecność systemy monitorującego ciśnienie kół dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo.

Czy opony run flat mają jakieś wady?

Żeby nie było tak kolorowo, należy wspomnieć o wadach opon wyposażonych w system run flat. Przede wszystkim należy uwzględnić wyższą cenę zakupu, a także wyższą cenę obsługi. Takie opony wymagają bowiem odpowiedniej montażownicy – nie każdy serwis wulkanizacyjny dysponuje odpowiednimi narzędziami, a wykorzystanie nieprzystosowanego sprzętu grozi zniszczeniem opony. Koszty zwiększa też obecność czujników ciśnienia, które należy programować, a w przypadku awarii wymieniać na nowe. Oprócz tego przez wzmocnienia ścian bocznych opony są mniej wygodne.

Należy także pamiętać o tym, że nie wszystkie opony z systemem run flat nadają się do naprawy. Ponadto, jeżeli producent dopuszcza naprawę, to jazda bez powietrza i tak ma niszczący wpływ na opony – im mniej km. pokonamy bez powietrza, tym większa szansa, że naprawa będzie możliwa. Przy kolejnym przebiciu odległość do pokonania bez powietrza będzie też odpowiednio mniejsza – o kilkanaście-kilkadziesiąt km.

Jak rozpoznać opony z systemem run flat?

System run flat to domena opon klasy premium. Dlatego też są one bezwzględnie wymagane w modelach samochodów marek takich jak m.in. Audi, BMW czy Mercedes. Wówczas opony z tym systemem są niezbędne – m.in. zawieszenie czy system ABS mogą być skonfigurowane fabrycznie do pracy z oponami run flat i zrezygnowanie z nich spowoduje obniżenie parametrów jezdnych. W efekcie poszukując opon wyposażonych w ten system, należy skupić się na oponach z górnej półki, jak np. Pirelli Cinturato P7 czy Bridgestone Turanza 6, który można znaleźć pod adresem www.sklepopon.com/model-opony/bridgestone-turanza-6.

Modele wyposażone w system run flat dużo rzadziej są obecne w oponach tańszych marek. Przykładem jest Hankook – ten producent ma w swojej ofercie modele takie jak Ventus S1 evo3, czy Ventus Prime4. Poszukując opon klasy średniej wyposażonych w system run flat, można przyjrzeć się modelowi Kumho Ecsta PS71. Podczas wyboru należy zwrócić uwagę na oznaczenia – poszczególne modele i rozmiary wymienionych opon występują zwykle w wersjach z systemem run flat oraz bez niego. Potwierdzeniem jest oznaczenie „Run on flat” widoczne wśród danych technicznych przeglądanych opon.

Czy warto postawić na opony z systemem run flat?

To, czy warto wybrać opony run flat, zależy od indywidualnego sposobu użytkowania z auta. Jeżeli często poruszamy się w trasie, to mogą one przynieść znaczący wzrost bezpieczeństwa. Rozwiązanie może być szczególnie korzystne w samochodach o ponadprzeciętnych osiągach, które osiągają wysokie prędkości. Usztywnione ściany boczne mogą dodatkowo korzystnie wpłynąć na ich parametry jezdne. Zrezygnowanie z opon run flat może natomiast poprawić komfort, chociaż auto straci przez to część swoich możliwości w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów. W efekcie opony run flat stanowią odpowiedni wybór dla kierowców dynamicznych, którzy gotowi są ponieść dodatkowe koszty w zamian za wyższe bezpieczeństwo i pewność jazdy.






















 
 

źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok