Oznaczenia opon to nie tylko informacja na temat ich rozmiaru. Producenci umieszczają na swoich produktach szereg informacji, które dla użytkowników pojazdów mogą stanowić prawdziwą skarbnicę wiedzy. Aby jednak tak się stało, trzeba wiedzieć, w jaki sposób poszczególne symbole odczytywać. W naszym tekście przybliżamy te najważniejsze. Sprawdź, jak czytać oznaczenia opon i jak interpretować poszczególne symbole.
Warto zapoznać się z oznaczeniem modelu opony, ponieważ to prawdziwa skarbnica wiedzy. Odczytywanie informacji umieszczonych na oponach samochodowych pozwala właściwie je dopasować i użytkować zgodnie z przeznaczeniem.
Jak wspomnieliśmy już wcześniej, na ścianie bocznej opony może znaleźć się szereg ważnych informacji, kodów i oznaczeń. Zapoznanie się z nimi pozwala uzyskać bardzo precyzyjne informacje na temat ogumienia i poznać wszystkie ważne parametry. Zaliczają się do nich:
Większość z tych informacji jest wymagana regulacjami Unii Europejskiej, część zaś producenci umieszczają dodatkowo, dobrowolnie.
Z pewnością informacjami, które są najczęściej poszukiwane przez właścicieli samochodów, są oznaczenia wiążące się z rozmiarem opony. Wszelkie dane na ten temat ukrywa ustandaryzowany kod, taki sam w całej Europie, który może wyglądać na przykład tak:
205/55 R16 91V
Ten kod ukrywa większość potrzebnych informacji.
Pierwsza wartość oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach, zaś druga liczba wskazuje profil opony - wysokość ściany bocznej przeliczoną w procentowym stosunku do szerokości. W analizowanym przez nas przykładzie oznacza to, że profil opony wynosi 55% jej szerokości, czyli 55% z 205 mm.
Litera R opisuje budowę opony. W tym przypadku jest to opona radialna, idealnie sprawdzająca się na mokrej nawierzchni i odporna na nagrzewanie przy dużych prędkościach. Jednocześnie gorzej tłumi drgania i hałas. Alternatywą jest opona diagonalna, oznaczana symbolem D. Atutem jest tu wysoka przyczepność opony i jej duża stabilność, konsekwencją natomiast jest szybsze nagrzewanie i podatność na odkształcenia. Współcześnie opon diagonalnych w zasadzie się nie stosuje.
Pod ostatnim symbolem, czyli 91V, ukrywa się indeks nośności i prędkości, czyli wskaźniki informujące, z jakim obciążeniem opony i prędkością można się poruszać. Do odszyfrowania tego kodu przydadzą się specjalne tabele.
Na oponach znajdziemy jeszcze kilka dodatkowych oznaczeń, których warto mieć świadomość.
Na dodatkową uwagę zasługują oznaczenia opon zimowych. Jedynym oficjalnym symbolem jest tzw. 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) – symbol alpejski, w kształcie trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Oznaczenie potwierdza przeprowadzenie testów zachowania i skuteczności hamowania na oblodzonej i pokrytej śniegiem nawierzchni. Oprócz tego istnieje także oznaczenie M+S (Mud and Snow) – symbolizujące przystosowanie bieżnika do pracy na błocie i śniegu.
Nieco bardziej skomplikowana jest klasyfikacja przy oponach całorocznych. Niektóre z nich mają jedynie oznaczenie M+S, dlatego nie ma wówczas gwarancji, że ogumienie poradzi sobie w warunkach zimowych. Właśnie dlatego należy szczególnie dokładnie czytać symbole.
W przypadku opon letnich, sytuacja jest stosunkowo prosta. Po pierwsze, wyróżnia je bieżnik, który jest bardziej płytki i posiada mniejsze nacięcia niż w przypadku opon zimowych. Nie ma też żadnych oznaczeń typu 3PMSF. Warto też dodać, iż w dotyku tego rodzaju ogumienie będzie bardziej twarde.