Radio Białystok | Reklama | Uszkodzona lub wyeksploatowana maglownica - kiedy nadaje się do regeneracji, a kiedy do wymiany i jakie to są koszty?
Jednym z ważniejszych układów w samochodzie, poza silnikiem, układem hamulcowym, jest układ kierowniczy. Bez niego nie moglibyśmy nadać samochodowi odpowiedniego kierunku, cofać, skręcać — po prostu jechać. Jak można się domyślić, i ten układ narażony jest na rozmaite uszkodzenia czy po prostu na wyeksploatowanie. Szczególnie narażona jest maglownica, na którą oddziałują nierówności na drodze, przeszkody, krawężniki. Im częściej są pokonywane, tym szybciej maglownica może wymagać regeneracji lub wymiany.
Konstrukcja układu kierowniczego gwarantuje, że największe obciążenia kierowane są na zakończenia drążków kierowniczych. Gumowo-metalowe elementy nie tylko zużywane są w pierwszej kolejności, ale to właśnie one chronią maglownicę przed wstrząsami, doskonale je amortyzując. Samo uszkodzenie drążków jest łatwe do zauważenia, ponieważ podczas skręcania słyszany jest charakterystyczny stukot. Poza tym samochód z uszkodzonymi drążkami skręca dość nierówno i nie utrzymuje nadanego toru jazdy. Alarmujący dla kierowców może być wyciek z układu kierowniczego, awarie układu wspomagania czy blokowanie kierownicy w jednym miejscy.
Z czego wynika zużycie maglownicy? Głównie jest to efekt tego, że samochód często pokonuje przeszkody w postaci krawężników, dziur w drodze czy progów zwalniających. Jednak to nie jedyny powód. Bardzo często młodzi kierowcy decydują się na założenie felg większych, niż dedykowane do danego modelu samochodu. To też może skutkować szybszą eksploatacją maglownicy.
Teoretycznie nie każda maglownica musi być od razu wymieniana. Wymiana przekładni kierowniczej to spory koszt, dlatego w większości warsztatów, czego przykładem jest Motointegrator.com, na samym początku rozważana jest regeneracja maglownic. W procesie regeneracji maglownicy usprawniane są jej części składowe. Listwy są wzmacniane przez nakładanie chromu technicznego, z kolei cylinder obudowy jest poddawany honowaniu. Zawór dystrybucyjny też podlega regeneracji poprzez tulejowanie obudowy. Po tych zabiegach całość zostaje połączona i w odpowiedni sposób uszczelniona.
Zastanawiasz się, jakie jest koszt regeneracji maglownicy? Ceny wahają się od 500 do 1500 zł, w zależności od konkretnego warsztatu samochodowego. Wymiana maglownicy koszt ten trzeba podzielić na robociznę oraz części, a także na późniejsze wykonanie geometrii kół. Naprawa maglownicy jest kosztownym zabiegiem, dlatego tak ważne jest, aby jeździć po drogach ostrożnie i jak najlepiej omijać wszystkie dziury czy niepotrzebnie pokonywane przewyższenia.
Wiesz już na czym polega regeneracja przekładni, ale nadal nie wiesz, czym grozi jeżdżenie z taką usterką? Usterka może sprawić, że do maglownicy łatwiej dostają się rozmaite śmieci czy zanieczyszczenia. Mogą one wywołać korozję, co z kolei doprowadzić może do awarii zębnika. Jeśli tak się stanie, nieunikniony będzie negatywny wpływ na pozostałe komponenty układu kierowniczego. Jazda takim samochodem jest skrajnie niebezpieczna i może prowadzić do nieciekawych sytuacji na drogach.