Hak holowniczy może odnosić się do kilku różnych typów urządzeń do holowania pojazdu. Najczęściej spotykane są dwie odmiany haków holowniczych:
Hak holowniczy przeznaczony do holowania drugiego pojazdu może być przykręcony do pojazdu holowniczego – jest to tak zwany system montowany na samochodzie – lub może być przykręcony do przedniego końca holowanego pojazdu – zwany systemem montowanym na samochodzie. W obu przypadkach hak holowniczy łączy pojazd ciągnący z holowanym pojazdem i umożliwia obracanie się między dwoma pojazdami, dzięki czemu mogą poruszać się niezależnie w zakrętach i po wybojach. Hak holowniczy musi być podłączony w sposób nadmiarowy. Innymi słowy, istnieje połączenie główne, które jest zazwyczaj systemem kuli i gniazda, oraz są zabezpieczenia, zwykle w postaci łańcuchów holowniczych, które łączą hak holowniczy z pojazdem holującym lub holowanym pojazdem. Świetnej jakości haki holownicze znajdziecie na https://adamot.pl/haki-holownicze-3.
Drugi typ haka holowniczego jest powszechnie znany jako zaczep holowniczy lub bardziej pieszczotliwie, jako odbiornik. Jest to stalowa belka przykręcona lub przyspawana do ramy pojazdu ciągnącego, z kwadratowym otworem przeznaczonym do umieszczenia belki zaczepowej przymocowanej do zaczepu kulowego. Zaczep holowniczy i dyszel są oddzielnymi elementami i są wymienne. Dlatego do zaczepu holowniczego można podłączyć dowolny dyszel zaprojektowany do różnych celów, pod warunkiem, że dyszel i zaczep mają ten sam rozmiar. Do holowania najczęściej stosuje się dwucalowy (5 cm) odbiornik i system drążków, chociaż dostępny jest również system ćwierć calowy (3,175 cm). Mniejszy system haka holowniczego powinien być używany tylko do małych przyczep lub innych celów, takich jak stojaki rowerowe lub regały magazynowe.
Zarówno konstrukcja haka holowniczego, jak i zaczepu holowniczego wymagają specjalnego okablowania, po to, aby przyczepa lub holowany pojazd miały odpowiednie oświetlenie - czyli światła hamowania, które współpracują z pojazdem holowniczym. Osiąga się to poprzez okablowanie wiązki żeńskiej w pojeździe ciągnącym do wiązki męskiej na przyczepie lub holowanym pojeździe. To okablowanie jest niezbędne, aby pojazd ciągnący się lub przyczepa była legalna. Ponadto łańcuchy bezpieczeństwa należy zawsze stosować w połączeniu z głównym punktem połączenia. Możliwe, że dostępna będzie jednostka uniwersalna lub dedykowana, która będzie pasować do Twojego pojazdu. Ze względu na to, że nowoczesne pojazdy posiadają tak rozbudowaną instalację elektryczną, zawsze sugerujemy jazdę z dedykowanym zestawem.