Radio Białystok | Gość | podinsp. Dariusz Matynka - z Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
"Nowy taryfikator sprawia, że wielu kierowców zdejmuje nogę z gazu. Działa świadomość wysokości grzywien, jakie mogą być nałożone na niestosujących się do przepisów ruchu drogowego" - mówi podinsp. Dariusz Matynka.
Ponad 10 tysięcy więcej kontroli drogowych i ujawnionych wykroczeń niż przed rokiem, zatrzymanych ponad 100 przestępców - podlascy policjanci podsumowali kolejny rok działalności grupy Speed. To specjalny oddział policji, którego zadaniem jest m.in. zdecydowane reagowanie na niebezpieczne zachowania kierowców i agresję na drodze.
Z podinsp. Dariuszem Matynką z Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku rozmawia Grzegorz Pilat.
Grzegorz Pilat: Jak wygląda podsumowanie pracy podlaskiej grupy Speed?
podinsp. Dariusz Matynka: Na podstawie bieżącej analizy sytuacji, jaka ma miejsce na terenie województwa podlaskiego, możemy stwierdzić, że policjanci grupy Speed mają więcej pracy z uwagi na to, iż więcej ujawniają wykroczeń. Świadczy to o tym, że nie wszyscy kierujący pojazdami na terenie woj. podlaskiego poruszający się po naszych drogach, przestrzegają przepisów ruchu drogowego, w związku z tym więcej interwencji policjantów w grupie Speed, co niewątpliwie wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Czy tych interwencji było dużo więcej, czy to są może jakieś takie drobne zmiany?
Kontroli pojazdów było blisko 10 tysięcy więcej, a więc ta liczba też wskazuje na to, jaką pracę wykonała ta grupa Speed. Ponadto liczba wykroczeń - ponad 10 tysięcy więcej niż w roku 2020 - to też jest taki odnośnik do tego, czym ci policjanci się zajmują i jak są potrzebni na podlaskich drogach.
10 000 interwencji i wykroczeń ujawnionych więcej to jest bardzo dużo. Z czego wynika tak duży skok w porównaniu rok do roku?
Na pewno musimy brać pod uwagę kilka czynników. Jednym z nich jest zaangażowanie samych policjantów, kolejna sprawa to zwiększona liczba pojazdów poruszających się po podlaskich drogach. Rok 2020 obfitował w różnego rodzaju obostrzenia i ten ruch był zmniejszony do minimum, a sytuacja, która pozwoliła na przemieszczanie się - czy w okresie wakacyjnym, czy w okresie feryjnym w 2021 roku spowodowała, że tych wykroczeń i tych kontroli pojazdów jest więcej.
Patrząc tylko i wyłącznie na takie suche dane za 2021 rok w porównaniu do 2020 - co jeszcze przykuwa pana uwagę?
Niepokoić może fakt, iż przyczyny częstych zdarzeń drogowych województwa podlaskiego to niestety nadal nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i przekraczanie prędkości jazdy. Te dwie kategorie determinują, że tych zdarzeń jest najwięcej i te zdarzenia są najbardziej tragiczne w skutkach. Tutaj też apele i działania policjantów profilaktyczne, edukacyjne, czy kontrole na drogach mają na celu, aby tę tendencję odwrócić. Tutaj kierowcy idą pod prąd, oczywiście nie wszyscy, ale nie wszyscy biorą sobie to do serca i powoduje to, że tych zdarzeń i tych wykroczeń jest więcej.
Wymienił pan dwa takie spostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach województwa podlaskiego - nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nadmierna prędkość. Która z tych dwóch rzeczy jest pana zdaniem przede wszystkim do wyeliminowania pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie podlaskim?
Często tak bywa, że te dwie przyczyny są w korelacji ze sobą. Prędkość i nieustąpienie pierwszeństwa - wiemy z czym to się może wiązać. Jeżeli mamy drogę osiedlową, gdzie prędkości są mniejsze, jeśli dojdzie do nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu to wiemy - będą skutki tego zdarzenia mniejsze. Jeżeli to jest na drodze krajowej, gdzie podwyższona jest prędkość do 90, do 70, do 120 na drodze ekspresowej i takie nieustąpienie nastąpi, to oczywiście te skutki są większe. Nie możemy rozgraniczyć, że eliminujemy jedno zagrożenie, a drugie jakoś samo zniknie, nie - tu musimy działać w taki sposób, żeby zarówno jedno jak i drugie wykroczenie, które determinuje te zdarzenia, były eliminowane.
Jak to zrobić?
Policja korzysta z kilku narzędzi, jakie ma do wykorzystania, jakie stosuje do pracy, aby poprawić stan bezpieczeństwa na drogach. Zaczynając od profilaktyki wśród dzieci i młodzieży, dalej idźmy wśród kierowców, którzy posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami, poprzez prowadzenie różnego akcji profilaktycznych na drogach, różnego rodzaju działania kontrolno-prewencyjne, gdzie w danym okresie na danej trasie, czy na terenie całego województwa policjanci są zadaniowani pod kątem ujawniania wykroczeń z danego katalogu. Tu na przykład mówimy o prędkości - działania prędkość, działania bezpiecznie widoczny, to różnego rodzaju przedsięwzięcia, które są do dyspozycji i policjanci stosują w okresie całego roku.
Pytanie dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już w tym roku jest zwiększony taryfikator, wyższe mandaty za różne przekroczenia prędkości przede wszystkim, ale nie tylko. Czy w porównaniu do tego, co się działo rok temu 2021, a teraz 2022 - czy macie więcej, czy mniej pracy w związku z nowym taryfikatorem?
Muszę z zadowoleniem powiedzieć, że zauważamy, że z jednej strony na pewno świadomość kierowców, z drugiej strony też świadomość wysokości grzywien, jakie mogą być nałożone na kierującego niestosującego się do przepisów ruchu drogowego, powodują to, że kierowcy, którzy do tej pory nie zawsze mieli na uwadze prędkość, powodują sytuację, że tych zdarzeń jest mniej ujawnianych, prędkości jest mniej. Tego bym sobie życzył, żeby tak nadal pozostało, żeby ci wszyscy kierujący mieli na uwadze bezpieczeństwo swoje, a także innych uczestników ruchu drogowego.
Też ważnym elementem w całym bezpieczeństwie, o którym mówimy, jest bezpieczeństwo osób pieszych, tu też apel o zachowania zgodne z przepisami, też apel o bezpieczne zachowania samych osób pieszych, bo także nieodpowiedzialne zachowania osób pierwszych determinują te zdarzenia najtragiczniejsze.
Czy to oznacza, że znaleźliśmy złoty środek na tych, którzy przekraczają prędkość w województwie podlaskim, to znaczy wyższe mandaty, ale w związku z tym niższa prędkość?
Na pewno jest to jeden z czynników, myślę, że nie jest jedyny, ale to czynnik główny, który to powoduje. Na pewno stan dróg, który w Podlaskiem się poprawia, to też wpływ ma na to. A ten taryfikator, który został wprowadzony, powoduje to, że gdzieś tam w głowie każdego kierowcy zapala się lampka i jeżeli miał przed sobą i czytał taryfikator, to wie, jakie są grzywny i ta czerwona lampka, może determinować, że ta noga z gazu jest zdejmowana.