Radio Białystok | Gość | Beata Leszczyńska - rzeczniczka Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
"Na szczepienie będzie można zapisać się na 3 sposoby: za pośrednictwem infolinii 989, online przez Internetowe Konto Pacjenta oraz w punkcie szczepień" - mówi Beata Leszczyńska.
Niektóre przychodnie już zapisują, ale formalnie rejestracja na szczepienia przeciwko koronawirusowi osób powyżej 80. roku życia rozpocznie się w piątek (15.01).
Na ten temat z rzeczniczką Podlaskiego NFZ-etu Beatą Leszczyńską rozmawia Włodzimierz Filipowicz.
Jak zarejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19?
Włodzimierz Filipowicz: Jak ten proces będzie wyglądał w praktyce w województwie podlaskim?
Beata Leszczyńska: Proces umawiania na szczepienie będzie oparty o centralny system e-rejestracji integrujący indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. Seniorzy będą mogli zapisywać się w wybranym przez siebie punkcie szczepień na konkretny dzień. Zapisu będzie można dokonać na trzy sposoby: dostępna będzie infolinia NFZ-etu 989, poprzez Internetowe Konto Pacjenta oraz w punkcie szczepień. Osoby posiadające numer PESEL otrzymują automatycznie skierowanie, bez konieczności wizyty u lekarza POZ.
W jakiej sytuacji lekarze będą mogli wystawiać pacjentom indywidualne e-skierowania? Którzy lekarze, którym pacjentom? Czy w przypadku takich skierowań konieczne będzie spełnienie kryterium aktualnie szczepionego wieku, czy też mogą być brane pod uwagę inne czynniki np. przebyte choroby, stan zdrowia, stan leczenia w danym momencie?
Lekarze będą mogli wystawić indywidualne e-skierowanie dla osób nieposiadających numeru PESEL lub dla osób, które nie mogły poddać się szczepieniu w okresie ważności pierwszego e-skierowania. Na tym etapie o kolejności szczepienia decyduje numer PESEL, a nie kryterium zdrowotne. Pacjenci z grupy, która jest upoważniona w tym momencie do szczepień - powyżej 80 roku życia - one nie muszą wykonać żadnego specjalnego ruchu. 15 stycznia rusza rejestracja. Jestem osobą powyżej 80 roku życia i mogę się zarejestrować: czy to telefonicznie, czy poprzez internet, bo oto właśnie jestem w tej grupie, która jest uprawniona do zaszczepienia.
Ta osoba automatycznie dostanie jakiegoś SMS-a czy nie dostanie?
Nie, nie musi oczekiwać na tego SMS-a. Pacjent nie musi znać numeru e-skierowania, podczas zapisu zostanie poproszony o dane osobowe. Osoba, która się zarejestrowała w danym terminie na daną godzinę, otrzyma SMS z informacją o wybranym miejscu i terminie szczepienia. Od razu jesteśmy też umówieni na dwie wizyty i o terminie tej drugiej wizyty również będziemy powiadomieni - jest właśnie taka opcja przypomnienia poprzez SMS.
A jeżeli ktoś nie ma telefonu albo nie lubi SMS-ów i powiedział, że on nie będzie ich czytał, to co on wtedy dostanie?
Przy umawianiu się w swoim wybranym punkcie, na wybrany termin, na wybraną godzin, warto to po prostu sobie zanotować.
Najprawdopodobniej nie będzie to tak, że otrzymamy dzisiaj SMS i dziś natychmiast musimy przyjść, tylko będzie to jakaś data w miarę odległa. W związku z tym, w tym w okresie między chwilą umawiania a chwilą przyjścia może się coś stać. I teraz jest pytanie - czy po umówieniu wizyty na szczepienie możliwe będzie ewentualne zmienienie tego terminu? Jak to zrobić?
Myślę, że tutaj należałoby kontaktować się z danym punktem szczepień.
W przypadku starszych osób, a takich będzie właśnie sporo, w tej pierwszej grupie, bo od nich zaczynamy, mogą być problemy z komunikacją.
Więc wtedy warto zadzwonić do takiego punktu, przedstawić sytuację.
Gdzie można sprawdzić, gdzie jest najbliższy punkt mojego szczepienia, jeśli nie mamy dostępu do komputera?
Warto zacząć od sprawdzenia w swoim POZ-ecie. Jeśli nie mamy takiej możliwości, żeby wyszukać samodzielnie tych informacji, gdzie jest najbliżej dostępny punkt szczepień, możemy też zawsze zadzwonić na infolinię 989. Tam nie tylko dowiemy się gdzie mamy najbliższy punkt szczepień, najbliżej swojego miejsca zamieszkania, a przy okazji - jeżeli będziemy akurat grupą uprawnioną do szczepienia - będziemy mogli się zarejestrować.
Wiemy już po pierwsze, że nikt do nas nie zadzwoni, nikt nas nie będzie informował, że jak padnie data, grupy wiekowe same powinny się zwrócić do miejsca rejestracji. Nie otrzymają żadnego zaproszenia, niczego. Po prostu tak się stanie. One będą w systemie już gotowe, wystarczy tylko, że potwierdzimy chęć, że chcemy się zaszczepić. Czy ktoś inny z rodziny może zająć się zapisaniem mnie na szczepienie?
Oczywiście możemy poprosić taką osobę z rodziny o pomoc przy rejestracji na szczepienie. Osoby, które mają problemy z poruszaniem się, powinny taki fakt oczywiście zgłosić podczas rejestracji na szczepienie, będą mogły skorzystać ze szczepień mobilnych.
Co to znaczy mobilnych?
Pacjent będzie mógł być zaszczepiony w taki sposób, że zostanie albo przywieziony do tego punktu, albo to osoby z punktu szczepień po prostu przyjadą do niego do domu. Tutaj nawet wskazana jest pomoc rodziny przy rejestracji.