Radio Białystok | Gość | Jolanta Tulkis - rzeczniczka PUP w Białymstoku
"Wstrzymanie przyjmowania wniosków jest chwilowe, żeby przeorganizować urząd, by przy tak ogromnej ilości wniosków mogło pracować jak najwięcej osób" - mówi Jolanta Tulkis.
Od 30 kwietnia Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku wstrzymuje przyjmowanie wniosków o mikropożyczki. Wpłynęło ich około 13 tysięcy. O to wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej ubiegało się tyle osób, że urzędnicy potrzebują czasu na weryfikację wniosków. Co dalej z kolejnymi mikropożyczkami? O tym z rzeczniczką PUP w Białymstoku Jolantą Tulkis rozmawia Lech Pilarski.
Lech Pilarski: Pani Jolanto, chodzi o 5000 zł, bo na takie kwoty opiewa mikropożyczka.
Jolanta Tulkis: Dokładnie tak. Mikroprzedsiębiorcy i osoby samozatrudnione mogą ubiegać się o pożyczkę w kwocie do 5000 zł.
Jak sama nazwa jest to mikropożyczka, jakie są warunki, żeby nie zwracać tych pieniędzy?
Warunkiem jest utrzymanie działalności gospodarczej przez 3 miesiące od momentu otrzymania wsparcia. I później złożenie wniosku do urzędu i umorzenie takiej pożyczki. Jeżeli są spełnione te warunki - można dokonać takiej czynności.
Stąd ta mikropożyczka ma takie wzięcie. Pytanie, co się stanie z tymi, którzy nie zdążyli wysłać wniosku, a chcieliby skorzystać z tej mikropożyczki.
Dane na dziś z godziny 7:30 - do naszego urzędu wpłynęło ponad 15 tys. wniosków na wszystkie formy pomocy, przy czym na mikropożyczkę ponad 14 tys. Nie licząc wniosków, które w chwili obecnej są w kwarantannie, które przyszły do urzędu w wersji papierowej.
Takich pełnych danych co do sztuki nie jesteśmy na razie w stanie powiedzieć, jest tak wielkie zainteresowanie. Na ten moment żeśmy też zrealizowali, wypłacili 1 233 pożyczki na łączną kwotę 6 157 700 zł. Tak wielkie zainteresowanie tą formą pomocy jest stąd, że tak naprawdę każda osoba, która przed pierwszym marca 2020 roku prowadziła działalność gospodarczą, może ubiegać się o stosowną formę pomocy. Natomiast wczorajsze wstrzymanie przyjmowania wniosków było tylko i wyłącznie chwilowe.
My rozumiemy wstrzymanie jako proces ciągły, natomiast to, co się zadziało wczoraj - potrzebne było nam po to, aby móc przeorganizować pracę urzędu, aby przy tak ogromnej ilości wniosków mogło pracować jak najwięcej osób. Praktycznie te zadania, które są normalnie wykonywane przez urząd, jak najbardziej normalnie także wykonujemy, przyjmujemy oferty pracy od pracodawców, którzy są w momencie zatrudnienia, odpisujemy na różne pisma, obsługujemy osoby bezrobotne. Natomiast każdy pracownik urzędu, który ma w mniejszym zakresie takie obowiązki, jest oddelegowany do pracy przy wnioskach.
Oprócz tego Starostwo Powiatowe także nas wspomaga swoimi pracownikami, tudzież liczymy na to, że ta praca będzie szybsza, te osoby, które do tej pory złożyły wnioski, szybciej otrzymają pieniądze. Natomiast w chwili obecnej trwa spotkanie, na którym są podejmowane decyzje co do dalszych kroków.
Bardzo możliwe, że nie będzie takiego przestoju, ale wszystkie informacje będą na naszej stronie internetowej w aktualnościach, bardzo proszę o śledzenie tego.
Ten wniosek między innymi o mikropożyczkę miał być prosty, dlaczego tak dużo uwagi poświęcacie wnioskom, dlaczego proces akceptacji trwa tak długo?
Wydaje się, że jest to proste, ponieważ na stronie praca.gov.pl jest bardzo ładnie to wszystko, bardzo prosto i tak punkt po punkcie rozpisane, jak to wypisać. Natomiast prawie 80% wniosków, które wpływa do urzędu, który w tym momencie opracowaliśmy - zawierają błędy.
Jakiego rodzaju?
Nie są dołączane załączniki, do takiego wniosku musi być dołączona umowa i klauzula RODO, czyli o przetwarzaniu danych osobowych, jak również formularz pomocy publicznej. I wydawałoby się, że te dokumenty są spójne, natomiast zdarzają się sytuacje, że umowa pochodzi z innej formy pomocy, a załączniki z innej, co dyskwalifikuje taki wniosek. Natomiast my nie odrzucamy błędnych wniosków, kontaktujemy się z wnioskodawcami, czy to telefonicznie, czy mailowo jeżeli telefon tutaj jest obciążony, bo proszę pamiętać, że urząd pracuje teraz bez obsługi klienta, my pracujemy na telefonie, na mailu, na portalu praca.gov.pl, stąd też wiemy, że są problemy z dodzwonieniem się do urzędu, prosimy o cierpliwość. Błędem jest na przykład, że dane we wniosku nie pokrywają się z danymi w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, gdzie wydawałoby się, że osoba, która wnioskuje, jest właścicielem firmy i te same dane zawiera we wniosku, więc to musimy zweryfikować.
Też trzeba pamiętać, że to są środki publiczne, więc trzeba tutaj dołożyć wszelkich starań aby one były wydawane zgodnie z obowiązującymi przepisami, zaleceniami ministerstwa i żeby te osoby, które ubiegają się o tę formę pomocy, też nie były narażone na jakieś przykre konsekwencje w czasie późniejszym, bo podejrzewam, że będzie to też kontrolowane.
A zatem apelujemy do wszystkich, którzy chcą skorzystać z mikropożyczek, aby dokładnie wczytali się we wniosek i dokładnie go wypełnili, wtedy skróciłby się proces weryfikacji i przyznania tej mikropożyczki.
To jest w interesie i osób, które składają wnioski o pieniądze, jak również naszym, bo wtedy ta praca dużo szybciej przebiega. Prosimy pracodawców, mikroprzedsiębiorców, osoby samozatrudnione, które ubiegają się o wszystkie formy pomocy, już nie chodzi tylko o pożyczkę, aby dołożyły należytej staranności przy przygotowaniu tych dokumentów. To jest tylko chwila, żeby się nad tym pochylić, żeby sprawdzić, czy wszystko jest dobrze. Później taki wniosek musi być sprawdzony przez urzędnika, ale jeżeli on jest dobrze przygotowany, to ta praca dużo szybciej przebiega i dużo szybciej możemy wypłacić pieniądze.
Najważniejszy wniosek rozmowy, że to jest wstrzymanie, że to nie jest zatrzymanie całego procesu.
W tym momencie sprawa jest bardzo dynamiczna. Obecnie trwa zebranie dyrekcji i kierownictwa urzędu po to, żeby móc jak najsprawniej poprzesuwać osoby i jak najsprawniej pochylić się nad tymi wnioskami, więc nie jest powiedziane, że my tego naboru nie wznowi my choćby dzisiaj, ale o tym wszystkim będziemy informować w aktualnościach, także bardzo proszę o śledzenie naszej strony internetowej.
Ale najważniejsza kwestia to chwilowe wstrzymanie obsługi, czy przyjmowania wniosków jest tylko chwilowe. Pieniądze są, te mikropożyczki będzie można nadal udzielać i te wnioski będą przyjmowane?
Takie mamy zapewnienie z ministerstwa, że każda osoba chętna i potrzebująca dostanie takie wsparcie, więc odpowiedź na pana pytanie jest tak.
A zatem czekamy na moment kiedy Powiatowy Urząd Pracy wznowi przyjmowanie tych wniosków i oczywiście cały czas czekamy na moment, kiedy te wnioski, które do tej pory wpłynęły, zostaną zaakceptowane i pieniądze popłyną szerokim strumieniem do kieszeni wnioskujących.