Radio Białystok | Gość | Jadwiga Szczypiń - podlaski kurator oświaty
W poniedziałek (04.09) inauguracja nowego roku szkolnego. Jest wiele zmian, które dotyczą nie tylko sieci szkół, ale także programów nauczania.
O zmianach w tegorocznym nowym roku szkolnym z podlaskim kuratorem oświaty Jadwigą Szczypiń rozmawia Lech Pilarski.
Lech Pilarski: Rozpoczęcie roku szkolnego, ten jest przełomowy ze względu na reformę, która wchodzi w życie.
Jadwiga Szczypiń: Istotnie, to jest przełomy rok i to będzie szczególna inauguracja, ponieważ wchodzimy w etap realizacji reform programowych. Reforma stoi na 2 filarach. Na filarze strukturalnym i tutaj w tym zakresie przekształcenia zostały zakończone. Rozpoczynamy dzisiaj nowy rok szkolny i będziemy realizować część związaną z kwestiami programowymi, a to oznacza, że wchodzi do szkół nowa podstawa programowa. To oznacza, że po raz pierwszy ruszają szkoły branżowe pierwszego stopnia. Spodziewamy się tam około 1000, 1200-1300 uczniów w tym roku. Ponadto, po raz pierwszy, o czym też warto powiedzieć, dzieci 6-letnie, które chodzą do przedszkola, będą tam przebywały zupełnie bezpłatnie, rodzice nie poniosą żadnych kosztów obecności dziecka w przedszkolu. Ponadto, mamy szkoły w nowych strukturach, dla wszystkich uczniów mamy zupełnie nowe darmowe podręczniki dla klas pierwszych, czwartych i siódmych i trzeba powiedzieć, że to nie jest jeden podręcznik, to jest szeroka gama podręczników do wyboru, a warto wspomnieć o tym, że decyzję o zestawie szkolnych podręczników podejmuje społeczność szkolna. Jest duży wybór, nowe podręczniki, bo nowa podstawa programowa, chociaż warto dodać, że podręcznik w naturalny sposób powinien wiązać się z podstawa programową, ale jest tylko pomocą dydaktyczną. I kolejna kwestia - bezpłatne i wzbogacone o tzw. karty pracy podręczniki dla uczniów ze wszelkimi niepełnosprawnościami. A więc, reasumując, nowa podstawa programowa, nowa struktura szkolna, bezpłatne podręczniki i dobra nadzieja na to, że w tym roku uda się wypełnić priorytety państwa, ponieważ pani minister już w lipcu ogłosiła priorytety państwowe w zakresie kierunków polityki oświatowej.
Warto zwrócić uwagę też na drugi priorytet, który mówi o podniesieniu jakości edukacji matematyczno-przyrodniczej i informatycznej i tutaj mamy też funkcjonujący program centralny związany z nauką programowania, która wchodzi od pierwszej klasy. Kolejny priorytet państwowy to bezpieczeństwo w internecie, odpowiedzialne, bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych. Ponadto, wprowadzenie doradztwa zawodowego do placówek. Kolejny ważny priorytet to przywrócenie, wzmocnienie wychowawczej roli szkoły. Tutaj mamy zintegrowany program wychowawczy i profilaktyczny, który dzisiaj jest w całości programem profilaktycznym. Powinien nakreślać główne cele i kierunki pracy wychowawczej. Mamy kolejny priorytet państwowy, czyli podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty. Trzeba tu powiedzieć, że powstał cały wachlarz przepisów bardzo mocno regulujących kwestie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wiele jest tam rozstrzygnięć, które do tej pory były niemożliwe, a niezwykle oczekiwane przez to środowisko. A więc mnóstwo zmian idących ku uczniowi, ku rodzicowi i ku nauczycielowi, ponieważ warto pamiętać, że w tym roku, nie od 1 września, ale nieco później, również przewidywane są regulacje związane ze statusem nauczyciela. Zmienia się kwestia oceny pracy nauczyciela, zmienia się rozumienie procesu rozwoju zawodowego. Jest zapowiedziana gratyfikacja pieniężna dla najlepszych nauczycieli. Tych zmian jest mnóstwo. Z bardzo dużym optymizmem patrzę na nowy rok szkolny. Jest mi niezwykle miło, że mogę uczestniczyć w inauguracji tak ważnego etapu rozwoju polskiej edukacji.
Co z nauczycielami? Te zmiany pociągają jednak różne, czasami niedogodności związane z uprawianiem tego zawodu. Czy już policzyliście, ilu nauczycieli straci pracę? Czy trzeba nowych pedagogów? Na stronie internetowej kuratorium jest mnóstwo ofert pracy.
Niektóre są szybko zagospodarowywane, ale ciągle mamy informację, że te miejsca, mimo, że już dzisiaj 4 września, są dostępne. Pyta pan o sytuację nauczycieli i kwestię ich zatrudnienia. Dzisiaj mówienie o tym ma charakter spekulacji. Dopiero w październiku, kiedy zostanie domknięty system informacji oświatowej, tam pojawią się prawdziwe, rzetelne informacje, w oparciu o które można będzie powiedzieć dokładnie, jak jest. Związek Nauczycielstwa Polskiego podaje różne liczby, co miesiąc średnio zmieniając ich wielkość. Ja to traktuję jako spekulację. System informacji oświatowej jest jedynym, rzetelnym źródłem, na którym warto się będzie opierać w dyskusji przyszłej na temat sytuacji nauczycieli. Chciałabym, żebyśmy poczekali do października. Wtedy czarno na białym będziemy mieli dane i wokół nich może toczyć się dyskusja.
Dzisiaj zapraszamy na wojewódzką inaugurację. Odbędzie się w Grajewie o 10:30. I będziemy mogli w najbliższym czasie ocenić, co zostało zrobione dobrze, a gdzie trzeba będzie sporo rzeczy naprawić.
Cały czas czuwamy przy nauczycielach, stoimy przy dyrektorach. W ubiegłym tygodniu odbyły się narady wojewódzkie z dyrektorami. Za chwilę wizytatorzy ruszają w swoje rejony wizytacyjne. Będziemy cały czas wspierać szkoły, będziemy przy nich stać, będziemy pomagać, objaśniać. Mamy szeroko rozpisany i zakrojony na dużą skalę program wspierania szkół w ogóle, a w szczególności tych, które osiągają dosyć niskie wyniki w nauczaniu. Wszystkie kwestie dotyczące spraw ucznia, nauczyciela, dyrektora i rodzica są pod naszą kontrolą. W tym roku nowa koncepcja nadzoru może być wdrożona. Stąd też rejony wizytacyjne, stąd tendencja, żeby pracownicy kuratorium byli blisko szkół, blisko środowisk, po to, żeby lepiej je poznawać, a przez to móc celnie i adekwatnie wspierać. Rok otwarcia, rok reformy jest też rokiem zmiany w samej strukturze kuratorium oświaty, w samej koncepcji nadzoru. Kierujemy się przede wszystkim chęcią wspierania dyrektorów szkół i nauczycieli w miejscu, w którym pracują.