Radio Białystok | Galerie | Rozpoczęły się egzaminy uczniów ósmych klas szkół podstawowych [zdjecia]
Gdyby nie epidemia, mieliby już za sobą pierwszy poważny egzamin i rekrutację do szkół średnich. Uczniowie ósmych klas szkół podstawowych we wtorek (16.06) rozpoczęli trzydniowy egzamin kończący szkołę. I choć zakażeń koronawirusem sukcesywnie przybywa, to sama formuła egzaminu nie uległa zmianie, zmieniły się za to warunki jego zdawania.
Uczniowie podzieleni na małe grupy
Uczniowie będą podzieleni na małe grupy, które do poszczególnych sal wejdą osobnymi wejściami. Muszą mieć maseczki ochronne, które mogą zdjąć dopiero w trakcie rozpoczęcia sprawdzianu i nie powinni się bezpośrednio kontaktować z rówieśnikami tak przed jak i po egzaminie – wylicza część zasad dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego w Białymstoku Ewa Mituła.
Dodaje, że do departamentu nie dotarły żadne sygnały ze szkół o problemach z dostosowaniem się do wytycznych sanitarnych, choć podkreśla też, że w opinii dyrektorów i nauczycieli, egzamin powinien być całkowicie odwołany.
Egzaminy w dobie epidemii
Podobnie uważa dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9 w Białymstoku Edyta Haraburda, która wskazuje też, że u wielu ósmoklasistów może się pojawić "blokada" wywołana sytuacją epidemiologiczną. To może się przełożyć na wyniki egzaminu, który już sam w sobie jest ogromnym stresem.
Gorszych wyników spodziewa się także dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Białymstoku Anna Satuła, gdzie wprawdzie uczniowie korzystali z konsultacji z nauczycielami, to jednak zauważalne jest zaniepokojenie sytuacją.
Natomiast pytani przez nas uczniowie ósmych klas są podzieleni w swoich opiniach. Dla części przeprowadzanie egzaminu w obecnej sytuacji zdrowotnej nie stanowi problemu, ale jest też grupa, która przyznaje, że możliwość zakażenia się w jego trakcie znacznie wpływa na ich samopoczucie.
Polski, matematyka i język obcy
Egzamin z języka polskiego jest jedną z trzech części egzaminu ósmoklasisty. W środę uczniowie będą pisać egzamin z matematyki, a w czwartek z języka polskiego.
Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 21 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonymi w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza, drugi to fragment artykułu Małgorzaty Smoczyńskiej "Życie z pasją – instrukcja obsługi", opublikowanego w piśmie "Focus Coaching Extra".
Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze twórczym, drugi to temat o charakterze argumentacyjnym.
Nie pisali rozprawki, ale przemówienie zachęcające do czytania książek
Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że książki mogą być źródłem mądrości. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego i wykaż, że ich przeczytanie może uczynić czytelnika mądrzejszym".
Drugi z zaproponowanych tematów brzmiał: "Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który podczas spotkania nauczył Cię czegoś ważnego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową".
W Podlaskiem przystąpi do niego ponad 10 tysięcy uczniów. W całym kraju rozpoczął się o godzinie 9:00.