Radio Białystok | Galerie | Przetargi na 34,5 km drogi Via Baltica w województwie podlaskim [zdjęcia]
Drogowcy ogłosili przetargi na projekt i wykonanie dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim. Powstanie w sumie 34,5 km tej trasy, od planowanego węzła Kolno, przez Stawiski do Szczuczyna.
W Stawiskach był w poniedziałek (6.02) minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Podpisał tzw. skierowanie do etapu postępowania przetargowego; ogłoszenie o przetargu będzie w ciągu kilku dni opublikowane na stronach unijnych i na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Trasa S61 na północ od Łomży
Oba przetargi dotyczą trasy S61 na północ od Łomży: odcinków od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) oraz od Stawisk do Szczuczyna (18 km). Z węzłem Kolno w przyszłości ma się łączyć planowana obwodnica Łomży oraz mająca powstać druga nitka już istniejącej obwodnicy Stawisk. Trwa już przetarg na budowę drugiej jezdni także już istniejącej obwodnicy Szczuczyna.
Cena nie będzie decydującym kryterium
Ogłoszone w poniedziałek przetargi na dwa odcinki S61 to pierwsze w nowych standardach budownictwa drogowego, gdzie głównym kryterium wyboru nie będzie cena - poinformował wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Podkreślił, że główny cel tzw. nowych standardów budownictwa drogowego to szybsza i tańsza realizacja inwestycji przy "zachowaniu wszystkich wymaganych warunków związanych z bezpieczeństwem, ekonomią czy wygodą podróżowania".
Mówił, że przetargi mają być dostępne dla średnich firm, i zachęcał je do zakładania konsorcjów i startowania w przetargach, takich jak te w ramach Via Baltica.
W komunikacie GDDKiA podano, że cena będzie stanowić 60 proc. kryteriów, pozostałe 40 proc. - to inne kryteria związane m.in. z jakością nawierzchni, terminem realizacji inwestycji czy personelem wykonawcy. Wyznaczono też minimalny czas realizacji inwestycji - 31 miesięcy.
Pierwszy odcinek za ponad 450 mln zł, drugi - za ponad 500 mln
Według danych resortu infrastruktury i budownictwa, wartość kosztorysowa pierwszego odcinka to 452 mln zł, a drugiego - 519 mln zł. Jak informuje resort, zawarcie umów z wykonawcami jest planowane na koniec 2017 r., a rozpoczęcie prac budowlanych powinno nastąpić 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021 r.
Via Baltica połączy kraje nadbałtyckie z południem Europy
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie. (PAP, pw/ mak, zmj)