Radio Białystok | Wiadomości | 140 mln zł na dwie inwestycje kolejowe PKP PLK w Podlaskiem
140 mln zł będą kosztowały dwie inwestycje kolejowe w Podlaskiem na trasie Lewki-Hajnówka oraz Białystok-Bielsk Podlaski (Lewki). PKP PLK oraz wykonawca prac - firma Torpol SA podpisali w poniedziałek (28.08) w Białymstoku umowy w tej sprawie.
Inwestycje pozwolą przywrócić ruch kolejowy na 27-km linii Lewki-Hajnówka, gdzie pociągi nie jeździły od połowy 1994 r. Pozwoli to również rozwijać ruch towarowy do kolejowego polsko-białoruskiego przejścia granicznego w Siemianówce - mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podczas podpisywania umów w urzędzie wojewódzkim w Białymstoku.
Wojewoda dodał, ze liczy również na to, że za lepszą infrastrukturą kolejową pójdzie rozwój regionu, społeczny i gospodarczy. Podkreślał, że inwestycje są realizacją działań rządu na rzecz "spójnego rozwoju".
Obie inwestycje są elementem Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.
Są dofinansowane z UE z programu Polska Wschodnia 2014-2020. Modernizacja trasy Lewki-Hajnówka będzie kosztować 77,1 mln zł (z czego 65,5 mln zł to dotacja z UE), druga inwestycja Białystok-Bielsk Podlaski (Lewki) to koszt 63 mln zł (z UE pochodzi 53,5 mln zł).
Po remoncie na trasie Lewki-Hajnówka pociągi osobowe będą mogły jeździć nawet 100 km/h
Inwestycja Lewki-Hajnówka obejmuje m.in. wymianę 27 km torów, budowę nowego przystanku w Mikłaszach, nowego peronu w Lewkach. Modernizację przejdą perony w Hajnówce, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. Powstanie 8 nowych mostów, trzy przepusty. Na 22 przejazdach będzie poprawione bezpieczeństwo. Po remoncie pociągi osobowe będą mogły jeździć tamtędy z prędkością 100 km/h, a towarowe 60 km/h. Prace mają być gotowe na koniec grudnia 2018 r.
Prace na trasie z Białegostoku do Bielska Podlaskiego mają być zakończone do maja 2019
Na ok. 50-km trasie z Białegostoku do Bielska Podlaskiego powstaną natomiast nowe przystanki w Orzechowiczach, Hryniewiczach i Nowym Mieście. Modernizowane będą przystanki: Bielsk Podlaski, Strabla i Zimnochy. Firma Torpol SA, która będzie realizować tę inwestycję podobnie jak pierwszą, zmodernizuje również m.in. 25 przejazdów kolejowych, zbuduje 3 mosty, wyremontuje 5. Prace mają być zakończone do maja 2019 r. Pociągi osobowe do Bielska Podlaskiego będą wtedy mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, a towarowe 80 km/h.
Prowadzone są też prace na innych liniach kolejowych w Podlaskiem
Krzysztof Pietras zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK przypomniał, że prowadzone są prace na różnych odcinkach linii kolejowej Warszawa-Białystok, trwa projektowanie odcinka Czyżew-Białystok, a podpisane w poniedziałek umowy są zawierane "w celu zapewnienia spójności tych wszystkich linii kolejowych".
Wiceprezes PKP PLK Arnold Bresch powiedział, że łącznie z podpisanymi w poniedziałek podlaskimi umowami, łączna wartość umów ws. inwestycji podpisanych w tym roku przez PKP PLK przekroczyła 13 mld zł.